Eva Britt Tjärnqvist: Ur en pedagogs dagbok
Söndagskrönikören är exklusiv för webben och publiceras inte i papperstidningen. Denna vecka skriver läraren Eva Britt Tjärnqvist en historia i dagboksform.
Fotograf: Bengt-Åke Persson
Foto: Fotograf saknas!
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Gud va jag är trött på alla tysta snälla flickor.
Tänk om dom skulle ta sig själva på större allvar, våga lita på att dom kan, vara lite mer tydliga, säga vad dom tycker, ja och ta plats helt enkelt. Man kan ju faktiskt tycka att dom får ju skylla sig själva lite också dom skulle ju kunna anstränga sig lite också.
Som härom dan. Då sa jag till flickorna i klassen.
Ja vi har börjat med flick-/pojkgrupp, det sägs att det är bra att flickor och pojkar skall ska vara i särskilda grupper ibland, kompensatorisk pedagogik heter det visst, fast inte begriper jag vad det egentligen menas med det.
Ja hur som helst frågade jag flickorna - om någon av dom skulle kunna tänka sig att ta lite mer ansvar och se till att det är undanplockat och fint i klassrummet? Ja ,det ser ju för jävligt ut i klassrummet, ingen plockar undan efter sig .
Vad hände? Det blev tyst.
Tystnad! Just tystnad. Ja sen började alla tissla och tassla jag hörde ju inte vad dom sa, dom har ju så tunna röster.
Men då är det en som reser sig upp och säger :
- Fan det är väl inte tjejers ansvar att städa efter andra.
Alltså hur uppstudsig får man vara! Och svor gjorde hon också den lilla näbbgäddan !
Här försöker man ge ansvar. Och vad händer? Tror dom inte att dom klarar av det?
På rasten utbröt ett mindre tumult. Ja det var slagsmål på skolgården. Karin hade klippt till Nils, en ordentlig käftsmäll.
Han hade ju bara skojat med Karin när han kallade henne "sneöga". Ja Karin är adopterad, kommer från Kina. Hon är väl lite känslig och det kan man väl förstå. Då sa jag till Karin att Nils bara är lite, ja va ska man säga, omogen. Jag menar han kanske bara tycker att du är söt och att han har lite svårt att uttrycka sig. Det skulle ju kunna kallas för mobbning eller kanske rasism men det är väl att ta i. Men hur som helst så tog jag ett samtal med Nils och gick igenom mobbningsplanen med honom. Ja, vi har ju mobbingplaner på vår skola, det måste man ju ha. Nils han lovade att inte säga "sneöga" till Karin.
Sen gick jag igenom "antivåldsplanen" som vi också har på vår skola. Jag informerade Karin att vi absolut inte accepterar våld av något slag.
Jag tycker det är mycket allvarligt att flickor använder våld som konfliktlösning. Karin lovade att tänka ut ett bättre sätt när hon nästa gång blir retad .
"Grab, twist and pull", sa hon. Ja, det lät ju bra, fast inte vet jag riktigt vad det betyder. Hon sa att hon lärt det på en feministisk självförsvarskurs som hon gått. Det verkade ju bra.
Ja nu skall vi jobba med jämställdhet också. Ge varannan fråga till flickor och varannan till pojkar. Ja det har jag gjort varje dag. Nu är det kaos i klassrummet, jag menar pojkarna kan ju inte svara på en enda fråga så jag är ju tvungen att ge alla frågorna till lilla Elisabeth, och de andra flickorna, det är ju bara dom som har läst läxan, och det tycker jag är lite orättvist mot pojkarna.
Men det är ju klart, pojkarna är ju mer kreativa på nåt sätt.
Ibland blir man ju riktigt förbannad på ungarna.Vad får man göra ?
Man kan ju bli anmäld och vem vill bli det?
Jag kom på en liten ettagluttare som stod och skrev "fröken knular".
Men, då gick jag i taket!!
Knula!
Knula!
Knula heter det inte .
Det heter knulla och knulla stavas med två l.
Jag tog av honom kritan och skrev ordet som det skulle skrivas.
Knulla stavas med två l fattar du inte det, är du obegåvad eller??
Då kom vår rektor och undrade vad vi höll på med.
Jag sa att vi höll på med rättstavning.
Rättstavning - sa han!
Detta är kränkande klotter. Kvinnoförnedrande!
Ja, men sa jag, knulla stavas med två l, eller är rektorn också dyslektiker?
Ja, jag blev avskedad. Fick gå!
Inte är det väl konstigt att vi ligger efter övriga EU-länder när vi har ungdomar som inte kan stava.
En sak säger jag bara kära dagbok - det är inte lätt att vara pedagog!