Fyrdubbelt rätt i vår notisrubrik
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.
"Fyra gånger 1 000 ton är 4000 ton.
1 000 fyrdubbelt är mycket mer, eller hur? Tvådubbelt, tredubbelt och fyrdubbelt förekommer i tidningar och radio. Kan redaktören förklara för en stackars arbetare
vad ni håller på med?"
Gruvarbetare
Rent logiskt borde betydelsen av att fyrdubbla
1 000 ton bli att mängden ökar till 16 000 ton. Men så används inte uttrycket. För att ta det från början: Att fördubbla 1 000 ton innebär att det blir dubbelt så mycket. Det logiska eller ologiska steget kommer när man börjar använda siffror framför "dubbla". Att tvådubbla 1 000 ton betyder inte att man dubblar det två gånger (det skulle i så fall bli 4 000 ton), utan fortfarande att det blir två gånger så mycket.
Samma sak med tredubbla och fyrdubbla. Att fyrdubbla innebär inte att genomföra en fördubbling fyra gånger efter varandra. På samma sätt används tiodubbla. När man tiodubblar något gör man inte en fördubbling tio gånger, det skulle i så fall medföra att mängden blir 1 024 gånger så stor: I verkligheten menar man att mängden blir tio gånger så stor. Så vår rubrik var helt riktig och i enlighet med det språkbruk som gäller. Fast de ansvariga på Norrbottensgården skulle nog gärna se en dubbling av produktionen fyra gånger om.
Så en fråga om reklam:
"Vi i vår familj har tackat nej till reklam i brevlådan. Vi vill inte heller ha reklam med tidningen. Idag låg Rustas reklam med och så vidare. Tycker inte att NSD ska medverka till "smyg" utdelning av företagsreklam.
Kersti Karlsson, Boden.
NSDs och andra tidningars ekonomi bygger på att vi distribuerar reklam. Både reklam inne i själva tidningen och reklam i form av bilagor. Därför finns det inga tidningar utan reklam. Hälften av våra intäkter kommer från reklam. Så om vi inte hade reklam skulle tidningen vara dubbelt så dyr att köpa. Dessutom vill många av våra läsare ha den information som finns i annonserna och reklambilagorna i tidningen.
Undersökningar visar att annonser i dagstidningar utgör ett viktig underlag för många människor när de ska göra inköp av olika slag och när de ska välja bland nöjen och andra aktiviteter.
Snart är det alla hjärtans dag. Du som vill skicka en hälsning till någon du tycker om kan göra det via NSD. SMSa till 72680 och börja texten med orden NSD HJÄRTA. Hälsningarna publiceras i NSD och nsd.se den 13 och 14 februari. För varje SMS går fem kronor till Hjärt- och lungfondens kampanj Alla barnhjärtans månad.
Snart drar det ihop sig till melodifestival. Som bekant så sänds andra chansen från Kiruna den 8 mars. Redan nu kan ni följa festen på NSDs schlagersajt på nsd.se. Vår medarbetare i Kiruna, Jessica Rosengren, bloggar varje dag från ett Kiruna i väntan på sin del av schlagerpartyt. På NSDs schlagersajt finns också bilder och filmer från tidigare minnesvärda melodifestivaler.
Med det önskar jag er en trevlig helg.