Jan-Ivar Johansson: Skolan har misslyckats

Söndagskrönikören är exklusiv för webben och publiceras inte i papperstidningen. Denna vecka skriver läraren Jan-Ivar Johansson, Luleå, bland annat om det nya betygssystemet.

Fotograf: Extern

Fotograf: Extern

Foto: Fotograf saknas!

Luleå2007-03-18 00:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Nu tillsätter skolminister Jan Björklund en utredning om ett nytt betygssysten i skolan. Han vill återgå till 1897 års betygsordning. <br /><br />Då hette det visserligen att man fick stora A, lilla a ,AB, Ba, B, som godkänd och BC samt C som underkänd. För att markera att vi nu lever i ett modernt informationssamhälle på 2000 talet kommer förslaget i stället vara att betygen skall heta A,B,C,D,E för de godkända stegen och F samt FX för de underkända.<br /><br />Får man FX skall man kunna pröva upp till ett godkänt betyg. Disciplin , ordning och mätning av eleverna enligt en sorterande skala är vad som gäller för folkpartiet och alliansens skolpolitiker. <br /><br />Redan den tionde oktober avslöjade Jan Björklund i Rapport att minsann "Alla elever kan inte bli akademiker" Alliansen tror visst att man kan klassindela mänskligheten och utesluta högre utbildning för vissa grupper. Då behövs sortering redan från sexan så att vissa kan inse att man är av enklare sort och inte ska ha högre ambitioner än att jobba med sina händer. Trots att det just är händerna man lär sig bäst genom. Man kanske är praktiskt lagd och lär sig bäst av att göra saker exempelvis som gamle finansministern Gunnar Sträng. Han gjorde sina bokslut i Lantarbetarförbundet och lärde sig genom erfarenheter i livet hur man sköter en ekonomi. Han blev beundrad av många akademiska ekonomer. <br /><br />Vissa kan memorera fakta, andra kan dra slutsatser, återigen andra är bäst på hantverket och några skaffar sig i livet förtrogenhetskunskaper. Att tro att man kan mäta detta komplicerade mänskliga lärandet i sju olika betygsteg och därigenom göra skolan rättvis samt förbereda för ett livslångt lärande är helt tokigt. Skolan är en plats vars uppgift skall vara att ge eleverna en lustfylld relation till lärandet så att man låter det pågå hela livet och ständigt söker sig tillbaka till utbildningens tillfredställelse. I utredningsuppdraget ingår att man skall titta på att införa betyg redan så tidigt som i sexan. Hur skall en tolvåring kunna skilja på om betyget är om deras person eller om de ämneskunskaper man inte har. Sådana budskap måste överföras med omdömen på ett uppmuntrande och varsamt sätt.<br /><br />Den kände pedagogen Arne Maltén skriver i sin bok "Det pedagogiska ledarskapet" "Ledarens centrala uppgifter är att motivera till insats och se till att arbetet samordnas , organiseras och utförs på ett sådant sätt att gruppen når de mål som satts upp för arbetet". Det kanske inte är de ledda, barnen och ungdomarna om skall betygssättas? Det kanske är vi vuxna, föräldrar, lärare , skolledare, politiker ja till och med Jan Björklund själv. Vem ansvarar för att en tioåring drar kniv i skolan, för att han över huvud taget har en kniv. Vilka är det som inte reagerar, samspelar, för dialog med, har en relation med, lyssnar till de barn och ungdomar som idag formar sina vuxna identiteter? Vilka ansvarar för att det finns för få och för okvalificerade vuxna kring barn och ungdomar idag? Det är inte betyg och förbud barnen och ungdomarna behöver utan någon att samtala med, någon att ha en relation till och relatera till. I pedagogisk forskning har man kunnat konstatera att ett relationellt förhållande skapar en högre nivå av lärande. En miljö som präglas av respekt, inflytande, samspel och relationer skapar mer och bättre lärande än miljöer som bygger på tvång , auktoritära metoder och förbud. <br /><br />Då Jan Björklund i november deklarerade att den försöksverksamhet med elevstyrda gymnasier som funnits på ett fyrtiotal skolor i landet skulle upphöra från 1 juli i år så säger han till DN "Eleverna skall ha inflytande i skolan men de ska inte bestämma över lärarna. Det är de utbildade rektorerna och lärarna som skall bestämma i skolan, anser Jan Björklund." (DN Nätupplaga 21/11-2006) Får man inte vara med och bestämma någonstans innan man blivit vuxen blir det lät så att en identitet bildas som accepterar att det inte är någon idé att ens försöka. Skolan har totalt misslyckats i sitt uppdrag att skola i demokrati. Ett uppdrag som kom till redan i 1948 år läroplan. Med Jan Björklund som skolminister torde det absolut inte bli bättre. Detta trots att det är många år sedan Sverige skrev på FNs deklaration om barnens rättigheter där det bland annat heter att barn skall ha inflytande efter sin ålder och mognad. <br /><br />
Läs mer om