Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Morgontidningens ide att ge alla som vill service direkt hem, varje dag, är unik i dagens samhälle. Att sprida information tryckt på papper är en fascinerande verksamhet. Dock kräver det mycket papper, vilket en brevskrivare tar upp:<br /><br /><br /><br />"Hur många miljoner tidningar blir kvar varje dag på hundra tusentals affärer och butiker runt om i landet utan att bli sålda eller gratis utdelade? Har ni tänkt på detta? Inte? Då det är dags att tänka och vara rädd om miljön, miljontals stupade träd som till slut har förvandlats till en makulatur utan till någon nytta! <br /><br />Ett riktigt svar kan vara att man installerar moderna kopieringsmaskiner i stora och små varuhus och butiker där det säljs tidningar. När personalen ser att tidningarna snart blir slutsålda då sätter de igång kopieringsmaskinen och trycker ut ett antal tidningar. Efter ett tag kan kassörskan utropa per telefon: "Det behövs mer tidning av Aftonbladet/DN eller NSD!"<br /><br />Det är bara en spontan ide och man kan komma med många ideer om tryckerier, eller att myndigheter som ansvariga för natur och miljö utlyser en tävling för bästa ide för att lösa detta problem med att på ett effektivt sätt trycka/kopiera och sälja/dela ut tidningar utifrån mer preciserade behov.<br /><br />Lycka till mina miljövänner!"<br /><br /><b>Hazratkul Khudojberdi</b><br /><br /><br /><br />Små lokala tryckpressar/kopieringsmaskiner är en intressant tanke. <br /><br />NSD var för några år sedan med i ett försöksprojekt med lokalt kopierade tidningar, dels en variant av NSD i A4 format, svartvitt, som alla med vanlig skrivare skulle kunna skriva ut hemma i bostaden. Dels en variant i färg och A3 format, dvs samma som originaltidningen, som var tänkt att skrivas ut på visa platser av den typ Hazratkul nämner: butiker och bensinstationer.<br /><br /> Tyvärr visade detta försök att det skulle bli alldeles för dyrt, både för NSD och för våra läsare. Man ska ändå inte räkna ut den här typen av lösningar. Jag tror att tiden talar för dem.<br /><br /><br /><br />En annan brevskrivare tar upp prissättningen på tidningar:<br /><br />"Jag vill inte längre vara trogen prenumerant av tidningen. Så mycket i detta samhälle går ut på att vara otrogen och nu ska jag alltså sälla mig till denna skara bland försäkringstagare, telefonanvändare, "prutare" i affären m.fl.<br /><br />Det bär sig inte längre att vara ärlig och trogen, det ser man alltför ofta i samhället. Tänk om vi trogna försäkringstagare och tidningsprenumeranter fick lägre priser på våra försäkringar och tidningar istället för att vi ska betala för att de nya prenumeranterna ska få gratistidningar eller andra förmånliga erbjudanden. Inte får vi bättre eller billigare tidningar för det, som en av lokaltidningarnas chefredaktörer menade vid ett tillfälle när jag pratade med honom om saken. <br /><br /><b>Snart en föredetting </b><br /><br /><br /><br />Liksom i många andra branscher använder vi oss av introduktionserbjudanden med rabatterat pris. Detta för att nya läsare ska pröva på och förhoppningsvis bli kvar som läsare. Ju fler läsare vi har, desto bättre tidning kan vi göra.<br /><br />Jag håller med brevskrivaren om att rabattering inte får leda till att kunder behandlas olika. Därför är vår policy att ha en enhetlig prissättning på tidningen så att alla läsare ska känna att de behandlas likvärdigt.