NSD bästa källan för information

Luleå2007-02-24 00:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Upplagesiffrorna som presenterades i går visar att svenska dagstidningars upplagor
minskar. Det gäller alla tidningar, med några få undantag.



För många tidningar har detta varit en trend
i flera år. För NSD har de senaste åren visat på upplageökning när andra minskat. Men senaste mätningen för helåret 2006 visade att även vi nu minskar, med 600 exemplar, eller 1,5 procent.



Om man summerar de senaste åren, från 1998 och till och med fjolåret så har vår upplaga ökat med 800 exemplar. Under samma period har vår huvudkonkurrent, NK, minskat med 3100 exemplar. Gapet har ökat med 3 900 exemplar till vår favör. Det är en ovanligt stor förskjutning av konkurrensläget.



Våra huvudredaktioner ligger i Luleå och det är i Luleå vi satsar mest. Under tio år har vi ökat upplagan i Luleå, vilket är en enastående lång obruten svit som hållit sig genom både lågkonjunktur och högkonjunktur. Tyvärr bröts den trenden förra året och vi kunde konstatera en minskning på 181 exemplar. Variationer på ett par
hundra exemplar får man räkna med i den hårda konkurrens som råder med olika försäljningskampanjer och provläsningserbjudanden. En nedgång med ett par procentenheter är inte något som skulle leda till skrämselhicka
i andra mogna branscher.



Jag tror dock inte att våra och andra tidningars upplagenedgångar är ett tillfälligt trendbrott, utan att det är något vi får leva med i fortsättningen. Tiderna ändras. Och därmed måste vi förändras.



Vi måste fortsätta utveckla papperstidningen så att den även i framtiden motsvarar våra läsares behov och förväntningar. Senaste satsningen kunde ni njuta av i torsdags då vårt nöjesmagasin Luleå City kom ut i ny, modern form. En satsning som tagits emot med uppskattning att döma av de reaktioner vi fått.



Vi går just nu ut med en enkät till 400 läsare och frågar vad de tycker om tidningen. Naturligtvis tar vi emot synpunkter eller tips från alla som vill höra av sig. Kritik och tips underlättar för oss i vårt kvalitetsarbete.



En annan stor utmaning för oss är att vi måste utveckla de nya verksamheter som nu växer snabbast, framför allt information och tjänster på internet. Det är därför vi de senaste åren har satsat på att förbättra vår webb-tidning. På ett år har antalet besökare ökat med över 50 procent och vi är nu uppe i cirka 70 000 besökare per vecka, vilket gör nsd.se till en av de största webb-tidningarna i Sverige.



Vi lever i en tid av stora förändringar. Tekniken utvecklas. Människors levnadsvanor och medievanor ändras. Villkoren för traditionella tidningar förändras. Villkoren för journalister förändras.



NSD och NSDs publiceringsformer förändras. Men vårt mål är oförändrat: Oavsett teknik och distributionsform så ska NSD nu och i framtiden vara norrbottningarnas
bästa källa för nyheter
och reklam.
Läs mer om