NSD lokalägd - bildar nytt bolag med NK

Luleå2007-06-16 00:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.
NSD:s lokala ägare utnyttjar sin förköpsrätt och köper de 49 procent av aktierna i NSD som varit till salu. Därmed blir NSD till hundra procent lokalt ägd. Det beslutades vid möten med Piteå-Tidningens och partidistriktets styrelser under fredagen.

Säljaren, Edda media (fd Orkla media), nådde nyligen en överenskommelse med Norrköpings Tidningar om en försäljning av aktierna till NT. Men det blir inte så när nu de lokala ägarna utnyttjar förköpsrätten.



Nu uppstår en situation där Norrbottens Kuriren är helt ägd av NT och NSD är helt ägd av partiets bolag Valrossen och PT.

Båda tidningarnas ägare och ledningar är fullt medvetna om den allt tuffare mediemarknaden där utvecklingen av nya medier och nya konkurrenter går allt snabbare, och där ändrade levnadsvanor ställer krav på förändring av traditionella medier.



Därför planeras nu ett omfattande samarbete mellan NSD och NK. För att säkra utgivningen av NSD och NK vill tidningarna samarbeta på en rad områden: gemensamt tryckeri, administration och IT. Meningen är också att kunna erbjuda annonsmarknaden bättre service och produkter.

Därför ska ett nytt bolag bildas där de gemensamma verksamheterna ska bedrivas.

Den redaktionella verksamheten ska fortsätta i separata dotterbolag med två konkurrerande tidningar. Ledarsidorna ska behålla sin politiska inriktning.



Det övergripande syftet med samarbetet är dels att effektivisera och minska kostnaderna för att säkra den framtida utgivningen av två bra papperstidningar. Dels att skapa resurser för att utveckla den publicistiska verksamheten i nya kanaler. Tillsammans kan vi ta kostnaderna för affärsutveckling som lägger grunden till den framtida verksamheten. Vi vill bedriva kvalificerad journalistik även i framtiden. Då måste vi säkra intäkterna genom att göra nödvändiga investeringar i dag. Och det kräver resurser. Så mycket resurser att en ensam tidning inte orkar med det.



Vi har i dag ett samarbete med Piteå-Tidningen. Vi har gemensam produktion av annonser, gemensam kundtjänst och IT-avdelning och ett gemensamt erbjudande till annonsmarknaden. Piteå-Tidningen kommer även fortsatt att vara en samarbetspartner till oss och NK.



Det som händer i Luleå nu har hänt på många andra ställen i Sverige. I själva verket är Luleå den enda ort i Sverige där två självständiga tidningsföretag, utan statsstöd, ligger i full konkurrens med varandra. Överallt har tidningsföretagen gått ihop i olika former för att säkra tidningsutgivningen enligt modellen: ett företag - flera tidningar.



På det här sättet kan vi erbjuda norrbottningarna tre bra tidningar
även i framtiden. Tre bra
tidningar är bättre än tre
halvbra tidningar.
Läs mer om