NSD vill vara med i den nya världen

Luleå2007-02-10 00:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Vid ett möte i veckan var jag inbjuden för att berätta om hur NSD-koncernen är uppbyggd och arbetar. Vi har länge producerat annonsbilagor med texter och bilder av frilansar. Det har medfört risker för trovärdigheten eftersom många frilansar även arbetar med information och reklam för att kunna leva på sin verksamhet.<br /><br />Numera har NSD ett dotterbolag, Vision nyhetsbyrå, som arbetar med uppdrag åt både NSD och andra beställare. Även här gäller det att se till att inte intressekonflikter uppstår. Vilket är lättare att kontrollera om man har full insyn som vi har i vårt eget dotterbolag jämfört med externa bolag.<br /><br />Det som händer nu är att medielandskapet ändras på ett genomgripande sätt. En av de stora förändringarna är att de traditionella medierna och deras anställda journalister håller på att förlora informationsprivilegiet. <br /><br /><H2>De traditionella medierna</br>och deras anställda journalister</br>håller på att förlora</br>informationsprivilegiet.</H2><br /><br />Den tiden är förbi när medieföretagen ensamma bestämde vilken information som ska produceras och spridas. Texter och bilder skrivs och tas av vanligt folk. Mobiltelefoner med inbyggd kamera gör att bilder kan tas och skickas från överallt till överallt. Människor byter nyheter, information och åsikter direkt mellan varandra i olika forum. Materialet samlas på populära mötesplatser på nätet som till exempel Youtube. Världens mest lästa uppslagsverk, Wikipedia, skrivs av alla som vill bidra med uppgifter och är gratis att ta del av. <br /><br />Medieföretagens ekonomi försämras på grund av den nya konkurrensen och de nya medievanorna. Det kräver både besparingar i traditionell verksamhet och satsningar för att göra nya saker.<br /><br /> Fast anställda minskar och avtal mellan uppdragsgivare och uppdragstagare ökar. Det blir nya samarbeten och nya samarbetsformer. Och risk för intressekonflikter och trovärdighetsproblem. Jag säger inte att det blir en bättre värld, men det blir en ny värld.<br /><br /> Till och med det fina public service är med i denna utveckling. Av en radiodebatt nyligen framkom att flera P1-program numera produceras av produktionsbolag som också arbetar med reklam. <br /><br />Det här är en verklighet som man kan förhålla sig till på olika sätt. Man kan förbanna den eller försöka ta vara på de möjligheter som finns.<br /><br /><br /><br />I den här världen vill NSD vara med. Vi vill, enkelt uttryckt, fortsätta arbeta med information och kommunikation mellan människor i Norrbotten. Men det gör vi inte längre bara genom papperstidningen. Vi gör det genom vår hemsida, som är en av de mest besökta tidningssidorna på nätet i Sverige. Vi gör det genom vårt tryckeribolag, Tryck i Norrbotten, som kan trycka tidningar även åt andra. Vi gör det genom vårt annonsbolag, NSD Annons, som kan sälja annonser och producera annonser och annonsbilagor åt andra. Vi gör det genom vårt produktionsbolag Vision nyhetsbyrå som skriver texter, tar bilder, gör tv-inslag och radionyheter åt andra.<br /><br /><br /><br />NSD-koncernen sprider inte längre bara den information som vi själva producerar utan även information som andra beställer. Vi vill hjälpa till att sprida även information som andra vill ha ut. Vi vill hjälpa människor att komma i kontakt med varandra.<br /><br />Samtidigt lovar jag att det redaktionella materialet i NSDs papperstidning och webbtidning görs enligt samma principer som alltid: att publicera enbart utifrån våra läsares intresse av att få veta.
Läs mer om