Söndagskrönikören: Peter Eriksson lovordar trängselskatten

Ett nytt inlag på nsd.se är "Söndagskrönikören", en krönika som är exklusiv för webben, den publiceras inte i den tryckta tidningen. Varje söndag bjuder vi in olika gästskribenter som får skriva om valfritt ämne. Det kan vara allvarliga, kåserande, seriösa, roande eller oroande texter. Först ut som söndagskrönikör är Peter Eriksson, språkrör för miljöpartet de gröna.

Fotograf: Extern

Fotograf: Extern

Foto: Fotograf saknas!

Luleå2006-01-15 00:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det nyligen påbörjade försöket med trängselskatt i Stockholm har blivit en stor succé. Efter en hel del byråkratiskt och politiskt tjafs så har försöket inletts med kraftiga minskningar av trafiken i huvudstaden. Helt enkelt färre bilar. <br /><br />De första dagarna minskade trafiken med 25 procent Många olyckskorpar, speciellt från höger, har kraxat om att det skulle bli ett enda stort kaos när försöket drar igång. Men tji, kollektivtrafiken fungerar bra, köerna och trafikinfarkten har minskat rejält och luften blir lättare att andas. Delvis beror det på att mycket pengar har satsats i att bygga fler infartsparkeringar och att köpa in 200 nya bussar för att klara det ökade trycket.<br /><br />För barnen som växer upp i Stockholms innerstad är naturligtvis en bättre luft en oerhört viktig fråga. Det finns så många undersökningar som visar att avgaserna ger både direkta och långsiktiga hälsoeffekter, speciellt för barn. Att slippa sitta i långa köer är dessutom, förutom ett slöseri med själva livet, också en kostnadsfråga. Köerna kring och i Stockholm kostar varje år flera miljarder kr för företag och enskilda.<br /><br />Trängselskatteförsöket är viktigt, inte bara för Stockholm utan för hela Sverige. Det alternativ som moderater och andra för fram är nya, dyra motorvägar runt stan. Motorvägar som kommer att ta ännu mer plats från bostäder och grönområden till att skapa utrymme för bilarna. Motorvägarna tar minst tio år att bygga. Under tiden ska trafikinfarkten tydligen fortsätta. Kostnaderna för nya motorvägar och kringfartsleder beräknas dessutom till mellan 30 och 40 miljarder kr. Det är onödiga investeringar och det handlar om enorma summor som kommer att tas från andra infrastruktursatsningar. Kanske är det därför moderaterna är motståndare till en järnväg längs norrlandskusten. De kraftigt ökande godsmängderna ska tydligen fortsätta på vägarna. Om alla dessa pengar ska läggas på fler motorvägar i Stockholmsområdet så finns det självklart inte kvar så mycket till andra delar av landet.<br /><br />Vår tids största politiska fråga handlar om miljön och speciellt klimatet. Om vi tänker lite längre än näsan räcker så inser vi snart att vi måste ta ett större ansvar för vår gemensamma miljö. Det går helt enkelt inte att fortsätta elda upp all denna olja. De miljömål som vi har satt upp i Sveriges Riksdag är inte särskilt ambitiösa men kräver ändå en förändring. Nu ökar trafiken, både på vägarna och i luften. Den värsta miljöboven är flyget. Men om vi ska klara av att begränsa vägtrafiken så måste det i första hand ske i de stora städerna där det är möjligt att skapa effektiva alternativ i form av kollektivtrafik. Om Sverige ska klara miljömålen så är det nödvändigt att minska biltrafiken både i och mellan de stora städerna. Därför är det skönt att se att stockholmsförsöket fungerar. Jag tror att hela Sverige vill ha en huvudstad med livskvalitet, där människor sätts i centrum istället för vägar och bilar.<br /><br />
Läs mer om