Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.
<Text><Anfang>T</Anfang>V 4 gläds över framgångarna med Let´s Dance - det gör kanalen rätt i. Fast att påstå att man vann kriget mot SVTs och Så ska det låta i fredags är väl ändå att jämföra äpplen med päron. För ett Så ska det låta med Peter Settman men utan Peter Harryson är som kaffe utan avec.<br /><br /></Text>Intressantare då att se hur Melodifestivalen så totalt dominerar tv. Carolas comeback i lördags lockade osannolika 3,7 miljoner - det är var finalen av Melodifestivalen brukar dra.<br /><br />Med tanke på att ?Andra chansen? hade 2,1 miljoner tittare i söndags så lockade Melodifestivalen 5,8 miljoner tittare - helt otroligt!<br /><br />Deltävlingarna och finalen har blivit en succé sedan konceptet infördes 2002, ett segerrecept eftersom det knyter så många till tittandet. Namnändringen från schlagerfestival till melodifestival var noga genomtänkt - helt plötsligt öppnade sig tävlingen för andra musikstilar än ren schlager.<br /><br />Det är bara att titta på årets finalfält. Här blandas det frisk, hårdrock, synt, chanson, fuskcountry och så vidare tillsammans med traditionell schlager.<br /><br />Det innebär att alla från farmor till barnbarnen kan sitta och titta, gilla och ogilla, rosa och risa, tillsammans. Låt vara att Carola många, jag tror ändå att det blir över fyra miljoner tittare i morgon och det är en fantastisk siffra.<br /><br /><br /><br /><Normal>q q q Vet inte om jag ska skratta eller gråta - förbannad blev jag i alla fall när tv-avgiften damp ner med posten i veckan. På baksidan av kuvertet står dessa rader:<br /><br /></Normal><Text>Radiotjänst i Kiruna har mage att påstå att avgiften ger mig allt detta, bland annat sport, helt UTAN REKLAM, versalerna är företagets egna val, inte mitt.<br /><br /></Text>Jag undrar om chefen i Kiruna, NSDs förre chefredaktör Lars Lindberg, såg sändningarna från OS i Turin som inleddes, avslutades och i förekommande fall när sändningarna bytte kanal, åter introducerades med reklam?<br /><br />Jag har skrivit det tidigare och jag gör det igen: SVT är reklamfinansierat.<br /><br />Det sparkas inte en boll (kolla in fotbolls-VM i sommar) eller släpps en puck utan reklam.<br /><br />Jag har inget mot reklam men då vill jag inte betala tv-avgift, avgiften har för mig varit en garanti för reklamfri tv men så är det inte längre.<br /><br />Därför bör tv-avgiften slopas omedelbart - allt annat är dubbelmoral och hyckleri.