Vi kan erbjuda våra partner allt

Luleå2007-01-20 00:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.
NSD har i långa tider köpt texter och artiklar av en rad olika frilansar. Sedan ett år tillbaka köper vi även artiklar från vårt eget dotterbolag Vision Nyhetsbyrå. Några tycker det är konstigt att samma Nyhetsbyrå även säljer texter och artiklar till andra, myndigheter och företag.<br />Det är själva poängen med Vision. Vision har sålt texter till bland annat Vägverket, Kulturens hus, Kirunafestivalen, Luleå home center, alla bilagor som beställarna varit mycket nöjda med. Vision producerar radionyheter åt SBS Mix Megapol och tv-inslag till TV 4.<br /><br />NSD-koncernen kan erbjuda våra samarbetspartners allt: professionell hantering av annonser, Sveriges bästa tryckeri (SM-guld 2006), produktion av texter och information, distribution till 100 000 läsare. Det är det som är strategin.<br /><br />Ingen har tidigare reagerat på att NSD anlitat samma frilansar som även arbetat åt till exempel Luleå Company eller SSAB. Det nya är att NSD-koncernen får intäkten och har kunnat anställa fler journalister än vi annars kunnat göra. Jag förstår om det stör våra konkurrenter.<br /><br />Naturligtvis måste vi hantera det här professionellt så att inte NSDs kvalitet eller trovärdighet försämras. Det finns risker och det kan bli problem. Men det är sådant vi hanterar hela tiden.<br /><br />Den bilaga vi gjorde åt Kulturens hus får viss kritik från Kiruna:<br /><br />"Antar att i stort sett hela redaktionen är upptagen med extra bilagan, avseende konserthusbygget i Luleå. Önskvärt vore ifall Ni någon gång i redaktionen i er iver att konkurrera med NK (Luleå), fokuserade blicken utanför Luleå stads eller kommuns gränser. Därför anser jag att Ni nu får ytterligare en chans, att försöka göra ett intressant journalistiskt reportage av de nuvarande visionerna och den allmänna debatten som finns i Kiruna. Till ert försvar kan jag säga att Ni faktiskt har haft några få extra bilagor gällande LKAB:s pågående nybygge av malmbehandlingsverken."<br /><br />Manpower<br /><br />Jag lovar att vi inte ska glömma bort allt spännande som händer i Kiruna.<br /><br />Vår nya tv-bilaga är på väg att bli en succe. Den är av samma karaktär och lika billig som de tv-bilagor kvällstidningarna ger ut, men för det priset får man vår bilaga hemburen en gång i veckan. Dock har även den fått viss kritik:<br /><br />"Bra och fyllig är den nya TV bilagan, till och med radioprogrammen presenterades, mycket bra. Däremot blev jag väldigt besviken när man struntar i dem som tittar på finsk TV. Varför finns inte alla tre finska programmen med, som i tidigare bilaga? Jag och säkert många i nordliga delen av länet kommer inte att prenumerera på denna bilaga. Detta är en satsning främst för kustborna, tyvärr."<br /><br />Missnöjd prenumerant.<br /><br /> Vi är medvetna om att det finns intresse för fler finska program än vad som redovisas i bilagan och vi undersöker hur vi kan lösa det tillsammans med förlaget som producerar den.
Läs mer om