Biennal med långa konstverk

Karin Aurora Lindell gör ett långt konstverk, det längsta av det som visas i X-border Art Biennal, som öppnade igår kväll. Hon började med verket 2007 och ska hålla på till 2017.
– Det är redan många mil och väger nu 250 kilo, säger hon om den stora tygboll som hänger i Konsthallens tak.

Foto: Pär Bäckström

KULTUR2013-06-20 05:00

Det är en tioårig performance om textilindustrin, om den förändrade produktionsprocessen under 1900-talet.

– Det handlar om utflaggningen av textilindustrin, om dagens textilarbetare och om deras liv, om det är värdigt. I västvärlden har försäljningen av kläder ökat med 60 procent efter utflaggningen, säger Karin Aurora Lindell.

– Textilindustrin är lika blodig som vapenindustrin.

I Konsthallen hart hon ställt upp två symaskiner. Intill dem finns tygbuntar som hon river remsor ur. Remsorna plisseras för hand och sys. Till den plisserade tygremsan fogas också en metalltråd för att göra remsan formbar.

Allt samlas sedan i den stora, växande bollen som hänger under taket.

– Jag håller på i tre veckor vid varje tillfälle och fyra timmar om dagen. Jag syr, pratar med publiken och låtar publiken hjälpa till och sy på den andra symaskinen, säger hon.

Publiken är ibland lite frågande till hennes pågående tioåriga konstverk.

– De fråga ibland om det här är konst. Sedan brukar de uppmärksamma den gamla strykbrädan.

Från Karin Aurora Lindells performance om textilindustrin är de verkliga stegen få men ämnessteget stort till närmaste utställningsgrannen Anders Sunnas collage och målningar. Sunna gör konst av den 40-åriga konflikt hans samefamilj har varit i mot svenska myndigheter, om familjens rätt att vara samer och att få bedriva renskötsel.

På hans bilder får landshövdingen representera makten. Han har avbildat en man i brun rock, med koppel, armbindel. På skrivbordet har han ett stort hål där han slänger det han inte gillar. Mannen i brunt bär landshövding Ragnar Lassinanttis drag.

– Det är inte bara Lassinantti, figuren representerar alla landshövdingar sedan 1972. De har alla varit lika, säger Anders Sunna.

Det är politisk konst Anders Sunna skapar utifrån sitt sameperspektiv.

– I Sverige får man tycka mera illa om urbefollkningen än om invandrare. Jag har en kompis från Bosnien och han säger att dom som invandrare har det bättre än vi samer.

Anders Sunna beskriver hur han i konsten utgår från sin egen uppväxt, att han ger uttryck för sin personliga syn på samhället.

– Sverige hade ett rasbiologiskt institut under många år. Det lades ner först 1958 och det var långt efter andra världskrigets slut.

FAKTA X-border Art Biennal

Världens nordligaste internationella konstbiennal, Luleå Art Biennial expanderar år 2013 till X-Border Art Biennial med temat att utforska och belysa frågor om gränser, identitet, kulturell mångfald och kunskap i en tid av globalisering.

Biennalen tar plats i Luleå, Rovaniemi, och ryska slutna staden Severomorsk.

Biennalen finansieras av EU, Luleå Kommun, Statens kulturråd, Norrbottens läns landsting, länsstyrelsen i Norrbotten, finska Lapplands förbund, finska Lapplands universitet och Centrum för sociokulturella teknologier i Severomorsk.

I Luleå, Konsthallen finns verk av konstnärerna J Tobias Anderson, Ann Böttcher, Kaija Kiuru, Steffi Klenz, Steffen Köhn & Paula Calvo, Runo Lagomarsino, Karin Aurora Lindell, Minna Rainio & Mark Roberts, Maria Alina Staicu, Anders Sunna, Youssef Tabti och Barthélémy Toguo. I Norrbottens museum Lise Bjørne Linnert, Christine Candolin, Marion Denis, Erika Kassnel-Henneberg och Nina Kurtela. Utomhus Carolina Falkholt, Arvid Hägg och Lise Bjørne Linnert.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!