Bohéme gästar Norrbotten

Norrlandsoperans uppsättning av La Bohéme har prisats av recensenterna. Nu ges två föreställningar i Norrbotten.
- Den har allt, komik, romantik, sorg, slap sticks, fantastisk musik och ett bra format. En perfekt opera att börja med, säger operachefen Kjell Englund.

Kjell Englund, norrbottningen som är vd och konstnärlig ledare för Norrlandsoperan.

Kjell Englund, norrbottningen som är vd och konstnärlig ledare för Norrlandsoperan.

Foto: Hanna Degerström

Kultur2013-04-10 08:35

Han är själv norrbottning, född och uppväxt i Notviken, Luleå. Efter många år vid Norrbottensmusiken utsågs han till konstnärlig ledare och verkställande direktör för Norrlandsoperan i Umeå.

Men det blir ingen opera i Luleå när den gamle notvikar´n kommer med ensemblen till Norrbotten.

- Det finns inget orkesterdike i Luleå. Boden har renoverat och fixat orkesterdiket i Folkets Hus. Nu blir det ett första test och vi hoppas att det blir kustens scen för våra föreställningar.

I brist på orkesterdiken i hemstaden skulle det dröja 19 år innan operachefen Kjell Englund själv såg sin första opera. Så här berättar han om sitt första operaminne:

- Jag gick första året på Framnäs musiklinje i Öjebyn. Vi åkte på studieresa till Stockholm och såg först Attila på Kungliga operan, sedan Aida på Folkoperan. På Kungliga operan var det ett gästspel från operan i Tallin. Det var rent ut sagt uselt.

- Som tur var fick vi sedan se Aida på Folkoperan, en fantastisk föreställning, en jättestor upplevelse. Då såddes fröet. Om vi bara fått se Tallinn-gästspelet hade jag nog aldrig blivit operachef.

När Norrlandsoperan nu spelar i Norrbotten är det med en operaföreställning som brukar gå hem även hos operaovana. Det är också därför Kjell Englund valt just Giacomo Puccinis verk från 1896.

- Det är en av de mest spelade operorna och jag valde ett verk som lockar en stor publik. Bohéme är perfekt, har allt som komik, romantik, sorg, slap sticks, fantastisk musik och ett bra format på bara två och en halv timme med paus. Det är en perfekt opera att börja med och du blir garanterad berörd.

Det blev också Opera-Sverige efter premiären. Recensenterna stämde upp i lovsång och inte minst för Kristofer Steens operaregidebut. "Något av en fullträff", ansåg Camilla Lundberg i Svt:s Kulturnyheterna, "... spektakulära effekter i en förhöjd, magisk realism", skrev Svenska Dagbladet, "Det är en otroligt säker operaregidebut", ansåg Per Feltzin i Sveriges Radio.

Kristofer Steen framställdes som rockgitarristen från gruppen Refuse som, plötsligt tagit Norrlandsoperan i besittning som regissör.

- Efter världsturnén med Refuse studerade Kristofer filmregi Los Angeles och operaregi i Stockholm. Så han är utbildad operaregissör. Han har berättat att han blev operafrälst när hans mamma tog med honom och såg Puccinis Turandot på Norrlandsoperan, säger Kjell Englund.

Han ser inget märkligt i kombination 2000-talets hardcore och 1890-talets opera.

- Det handlar i båda fallen om starka känslor och stora uttryck.

Men varför en opera från 1896, finns det inget modernare att spela?

- Musiken är så genialisk. Den får den mest hårdhjärtade cyniker att tro på lärleken igen. Och sedan handlingen, bohemerna som inte har några pengar men som brinner för något.

- Längtan att göra det passionerade är en lockelse när vi trampar omkring i vår verklighet i valet av elbolag och telefonoperatör.

- I Bohéme är bohemerna fattiga men rika på passion och det är skönt med passionerade människor.

Men även om Luleå saknar ett orkesterdike som rymmer en symfoniorkester så väntar ett besök av Norrlandsoperan.

- Nästa år fyller vi 40 år. Då ska vi ge en jubileumsföreställning, en scenisk konsertkavalkad med avsnitt ur olika operor. Då behöver vi inget dike och då blir det Luleå.

Italiensk tonsättare som levde 1858-1924.
Efter de inledande operorna Le villi (1884) och Edgar (1889) vann Puccini sin första stora framgång med Manon Lescaut (1893).
Med La Bohème (1896), Tosca (1900) och Madame Butterfly (1904, slutlig version 1906) grundlade han sitt världsrykte och upphöjdes till Verdis arvtagare.
Grundberättelsen i La Bohème är mycket enkel: sömmerskan Mimí och poeten Rodolfo möts av en slump. Kärlek uppstår, men stöter på svåra hinder i form av fattigdom och sjukdom. Parallellt följer vi sångerskan Musettas och målaren Marcellos betydligt stormigare av-och-till-relation.
Puccinis favorisering av det sentimentala och våldsamma i sina hjältinnors lidande kärlek ådrog honom kritik redan av samtiden, men för den stora publiken är han bel cantots siste stormästare i den italienska operatraditionen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!