Cirkus och dans möts

Det är fem år sedan sist, men nu blir det nycirkus i Luleå igen, när tre utflyttade unga scenkonstnärer återvänder. Det blir urpremiär på dans/nycirkusprojektet i19 och föreställningen Layers.
- Man gräver ur rörelsen, säger koreografen Marie Wårell Öhman om skillnaden mellan nycirkus och dans.

Marie Wårell Öhman och Fabian Wixe repeterar "Layers" inför långfredagens urpremiär. I bakgrunden musikerna David Björkén.

Marie Wårell Öhman och Fabian Wixe repeterar "Layers" inför långfredagens urpremiär. I bakgrunden musikerna David Björkén.

Foto: Pär Bäckström

kULTUR2013-03-27 07:14

Hon är verksam som dansare i Stockholm, men har sina rötter i Luleå. Det gäller också de två andra i gruppen kring i19, Fabian Wixe och David Björkén. Wixe är professionell nycirkusartist, bosatt i Frankrike och medlem av en nycirkusgrupp. Björkén är musiker och verksam i Stockholm.

I tre år har de arbetat med i19 och de vill visa hur dans och akrobatik kan fungera bredvid varandra på samma scen. Det blir alltså något av en ny scenkonstform.

- Nycirkus är mera externt än vanlig dans. Dansen har mera av de små detaljerna. I nycirkusen går man längre i rörelserna, säger Fabian Wixe.

Och helst ska inte publiken tänka på cirkus när de går och se i19 layers.

- Jag blir tokig när folk applåderar, säger Marie Wårell Öhman om hur publikreaktionen kan bli efter en hisnande akrobatisk uppvisning.

Denna kombination av dans och cirkusens akrobatik är utagerande och kräver sin kraftinsats. Det står en doft av omklädningsrum under repetitionen i den svarta studion på Kronan. Scenografin består av en svart stång mitt på golvet.

- Det är den kinesiska pålen och den ska egentligen vara sex meter hög. För 1000 år sedan uppträdde elitsoldaterna i Kina för kejsaren genom att klättra upp och nerför stolpen, säger Fabian Wixe.

Så egentligen är det kinesisk gammelcirkus det handlar om när Marie Wårell Öhman börjar repetitionen genom att snabbt tar sig upp och nerför pålen och man får lust att applådera.

Och sedan fortsätter den intensiva repetitionen tillsammans med Fabian Wixe. Det är snabba rörelser och lyft. Det sker under tystnad, bara artisternas nödvändiga andhämtning bryter tystnaden och den är också en del av föreställningen, den enda ljuduppvisningen förutom David Björkéns gitarrspel och trumautomat.

Efter ett av passen får artisterna frågan om vad de vill säga med föreställningen Layers, men förklarar att någon sådan ambition inte finns. Syftet är helt enkelt att skapa ett stycke som är underhållande som en cirkusföreställning och visar hur cirkusen möter dansen.

På långfredag är det urpremiär för den 45 minuter långa föreställningen. Den kinesiska pålen har då rests i aulan i kvarteret Lärkan, gymnasiebyn.

Efter tre föreställningar i den gamla hemstaden Luleå väntar en turné, först i Sverige och sedan vidare i Frankrike och England.

Dans/nycirkus-projektet i19 finansieras av Norrbottens läns landsting, Konstnärsnämnden, Stiftelsen Längmanska Kulturfonden, La Cloche - Mondavezan och Au Brana Cultural Centre.

Underhållningsform där akrobater, jonglörer och andra utövare av traditionella cirkus- och marknadskonster visar sina prestationer inom ramen för ett dramatiskt, ofta bisarrt händelseförlopp.
Frånvaron av hästar och andra djur gör att artisterna ofta uppträder på en scen i stället för i en manege.
I sitt försök att vitalisera den traditionella cirkuskonsten har nycirkusen avlägsnat sig från denna genom bl.a. avancerade ljuseffekter, musikinslag samt ett av dans, mim och andra teaterformer inspirerat agerande.
Ursprunget till underhållningsformen kan bl. a. sökas i Frankrike samt i artistsällskapet Cirque du Soleil (‘Solcirkusen’), som startades i Quebec 1984.
I Sverige har underhållningsformen etablerats under 1990-talet. Den mest kända svenska motsvarigheten är Cirkus Cirkör, som startade 1995.
Källa: Nationalencyklopedin

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!