Det nya som byggs ska bli framtidens kulturarv

Kulturarv. Smaka pĂ„ ordet. Det har nĂ„got gammalt över sig. Är kultur vĂ€rt att Ă€rva eller ska vi hellre spana in i framtiden? Och har vi nĂ„gon arvsrĂ€tt? Ja, ibland men inte alltid. Kirunaborna och malmbergarna kĂ€nner sig sĂ€kert arvlösa nĂ€r gruvan nu Ă€ter upp deras kulturarv.

Huvudgatan i KarlshÀll med arbetarbostÀderna som arkitekten Sigurd Lewerentz ritade. De byggdes som parhus.

Huvudgatan i KarlshÀll med arbetarbostÀderna som arkitekten Sigurd Lewerentz ritade. De byggdes som parhus.

Foto: LuleÄ stadsarkiv

Kultur2020-07-17 17:41

Nu behöver ni i MalmfÀlten inte kÀnna er ensamma som arvlösa. LuleÄborna berövades trÀstaden som en gÄng fanns, men som revs och brÀndes under förfÀrliga 1960- och 1970-tal. Staden hade pÄ 1950-talet fÄtt fina arkitektoniska utropstecken som Shoppingcenter, badhuset och stadshuset, men det fanns inget intresse att behÄlla de fina trÀhus som fanns i det dÄ sÄ kallade niokvartersomrÄdet i centrum.

Rivningsraseriet förekom i mÄnga stÀder, men det fanns undantag dÀr man sÄg en Àldre bebyggelse som en tillgÄng i stadsbilden. SÄ var det i grannstaden PiteÄ som behöll den gamla trÀstaden i kvarteren kring det tidigare stadshuset, som nu Àr PiteÄ museum.

Ofta Àr det just stÀdernas centrum som uppmÀrksammas nÀr gammal bebyggelse rivs, men det fanns ocksÄ bebyggelsemiljöer utanför stadscentrum som kÀnslolösa politiker och stadsplanerare utplÄnade. I LuleÄ har vi Karlsvik och KarlshÀll som efter förra sekelskiftet blev en bruksort och vaggan för Norrbottens jÀrnbruk i större skala och för pappersindustrin i lÀnet.

I Karlsvik och KarlshĂ€ll byggdes pĂ„ 1910-talet ett samhĂ€lle med arbetarbostĂ€der för dem som arbetade vid LuleĂ„ trĂ€sliperi AB. BostĂ€derna var ritade av arkitekten Sigurd Lewerentz (1885–1975) som hade rötterna i svensk bruksmiljö. Hans far var disponent vid Sandö glasbruk i Ångermanland.

I Karlsvik och KarlshĂ€ll Ă„stadkom han som mycket ung arkitekt det som senare skulle beskrivas som ett mönstersamhĂ€lle. Arbetar- och förmansbostĂ€derna fick jĂ€rnspis och rinnande kallt vatten. I rummen fanns kakelugnar för uppvĂ€rmningen. TrĂ€sliperiet Ă€gde 53 lĂ€genheter, 21 i KarlshĂ€ll och 32 i Karlsvik. Manskapsbaracker byggdes ocksĂ„ för de veckopendlande arbetarna som bodde i socknens byar.

Brukseran i Karlsvik och KarlshÀll blev kort. TrÀsliperiet försvann, liksom sÄgverket gjort och Àven LuleÄ JÀrnverk. De 53 lÀgenheterna överlevde, men mönstersamhÀllet förföll och nÀr en fÀlgfabrik skulle byggas 1973 revs Lewerentz mönstersamhÀlle. Sedan blev det ingen fÀlgfabrik, men dÄ var kulturarvet efter Lewerentz i stort sett utplÄnat. Kvar av Lewerentz mönstersamhÀlle finns nu bara en arbetarbod sedan sista bostadshuset brann ner 2003.

NÄgon opinion mot utplÄnandet av Lewerentz mönstersamhÀlle vÀcktes inte. Hans verk i LuleÄ Àr nu bortglömt. Arkitekturintresserade har dÀremot inte glömt Lewerentz. Med Ären kom hans byggnader att uppmÀrksammas internationellt och han anses som en av de stora svenska arkitekterna.

S:t Petri kyrka i Klippan i SkÄne Àr hans mÀsterverk och lockar varje Är arkitekter frÄn hela vÀrlden. Det gör inte KarlshÀll och Karlsvik. Ett ungt arkitektpar pÄ besök i Karlsvik blev hÀnförda nÀr de fick veta att den store Lewerentz skapat ett mönstersamhÀlle i denna stadsdel, men som revs för en fÀlgfabrik som inte blev av.

Förlusten av ett kulturarv kan uppvĂ€gas av att det som byggs efter det som rivits har utsikter att bli framtidens kulturarv. Det mĂ„ste helt enkelt vara vackert, tilltalande, visa en egenart. I Kiruna ritas en ny stad med byggnader som har dessa möjligheter. Det gjordes inte efter rivningsvĂ„gen i 1960- och 1970-talets LuleĂ„. Vill nĂ„gon slĂ„ vakt om RĂ€ttscentrum eller det nya ÅhlĂ©nshuset som ett kommande kulturarv? Knappast, men kanske det nya Telia-huset med dess frĂ€cka formgivning.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!