En stjärna som slår

Hon har spelat med Miles Davis, Wayne Shorter, Gil Evans och andra stora i jazzvärlden. Nu låter den danska slagverkaren Marilyn Mazur sig höras i Norrbotten Big Band.

Marilyn Mazur, en slagverkare med många små och några stora instrument.

Marilyn Mazur, en slagverkare med många små och några stora instrument.

Foto: Kurt Engström

Kultur2012-10-19 07:52

- Jag blev inviterad av Håkan Broström och hade hört storbandet under Swedish jazz celebration i Luleå förra året. Jag hörde att de spelade riktigt bra, säger hon om varför hon tackade ja till gästspelet.

Den nu 57-åriga danskans namn klingar inte speciellt danskt, men så är hon också född i USA och kom som sexåring till Danmark, med polskt och afroamerikanskt påbrå. Hon hade hunnit med en karriär som klassisk dansare och en tid som pianist innan hennes blick föll på trummorna. Sedan blev det trummor och slagverk för hela slanten.

Som 30-åring upptäcktes hon av Miles Davis och kom att spela med honom till 1989. Sedan har hon spelat med Jan Garbarek, Wayne Shorter, Gil Evans och andra stora.

Nu är det Håkan Broström och Norrbotten Big Band som gäller de närmaste dagarna med konserter i Haparanda, Luleå och Örebro. Håkan Broström har skrivit musiken och för första gången för slagverk, ett lite ovanligt inslag i ett storband.

- Det har varit inspirerande att skriva musik för Marilyn. Hennes värld är så stor, hon målar med alla färger. Därför är det så häftigt att få jobba med henne. Annars hade jag nog inte skrivit för slagverk, det är något nytt för mig, säger Håkan Broström.

- Jag märker att Håkan tänkt på mig. Det är en stor skillnad det han skrivit med mig i tankarna och den äldre musiken. Jag är väldigt glad över hans nya musik. Det fungerar så bra, säger Marilyn Mazur.

Det stycke Broström skrivit för Marilyn Mazur har han inte ens hunnit ge något namn.

- Det blir något på fyra eftersom det är i fyra delar. Det är lite ockult över musiken, något av trolltrummor.

Marilyn Mazur har med sig ett eget, betydligt äldre musikstycke.

- Det är något gammalt som jag bara spelat en gång tidigare. Jag fick lust att pröva det och har fräschat upp det. Stycket heter Meetings of Bright Shadows och handlar om kampen mellan ljus och mörker.

Även om Håkan Broström skrivit för Marilyn Mazur så blir det inte något slagverksspel efter noter.

- Hon är fri, jag hade inte drömt om att skriva en massa noter. Hon hör hur det ska låta och det är slöseri med en stor talang som spelar efter noter, säger Håkan Broström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!