Han kallades âKirunas Travoltaâ och upptrĂ€dde redan som elvaĂ„ring i solodiscodans i slutet av 1970-talet. Det ledde Erik Norberg in i amatörteaterns vĂ€rld, med revyer, varietĂ©er, och förestĂ€llningar pĂ„ scen.
SÄ smÄningom fick han en tjÀnst som amatörteaterledare i Kiruna dÀr han arbetade i fyra Är innan han flyttade till Stockholm och kom in pÄ Dramatiska institutet.
Regissören, dramatikern och kompositören Erik Norberg ska prata om Kiruna amatörteaters historia under kulturfestivalen i Kiruna som pÄgÄr 24-27 november.
â Jag har samlat lite material och bilder och ska prata om samarbete mellan proffs och amatörer. Det var sĂ„ jag kom in i teatern frĂ„n början, sĂ€ger han.
â Jag ska ocksĂ„ berĂ€tta om hur det utvecklades frĂ„n att vara en angelĂ€genhet för mindre grupper som sjĂ€lva gör sina pjĂ€ser till att bli nĂ„got av en folkrörelse, i alla fall i Norrbotten. MĂ„nga har proffs som medverkar, tar in nĂ„gon som Ă€r med och skriver eller regisserar. Det Ă€r en del av framtidens kulturpolitik som borde handla om hur man ökar medverkandekulturen, att vi satsar pĂ„ att lĂ„ta proffs och amatörer mötas. Det höjer kvaliteten och de kommer ett steg lĂ€ngre i sitt skapande.
â Nu nĂ€r vi fĂ„r en ny stad, allt Ă€r nytt och frĂ€scht men med samma gamla Kirunabor och sĂ€ttet att göra kultur, borde man satsa pĂ„ proffs och jobba tillsammans med amatörer.
Erik Norberg stannar i Kiruna i nĂ„gra dagar, men Ă„tervĂ€nder snart igen â för ett nytt uppdrag:
NÀr Kiruna nu har blivit en ny stad, med ett nytt kulturhus, vill amatörteatern satsa lite extra. De har dÀrför bjudit in Erik Norberg för att regissera och skriva Ärets nyÄrsrevy.
â Det Ă€r 30 Ă„r sedan jag gjorde nyĂ„rsrevy i Kiruna, och nu Ă€r jag tillbaka med en revy som ska heta âFörlustelserâ, det Ă€r en lite tvetydig titel. En nystadsrevy. Jag Ă€r precis i fĂ€rd med att skicka material till dem, sen Ă„ker jag upp och vi ska repa under helgen, berĂ€ttar han.
I mitten av december kommer han tillbaka, och stannar fram till premiÀren pÄ nyÄrsafton i nya kulturhuset.
Han minns revyerna frÄn förr. PÄ den tiden, med hÀndelser som den sÄ kallade KirunahÀrvan, dÄ Lars Törnman fick makten, handlade mycket i revyerna om Àmnen som vÀnskapskorruption och annat.
â Nu Ă€r det helt andra historier, som hur LKAB kan flytta pĂ„ en hel stad och mĂ€nniskorna som bor i den för att gruvan ska fortsĂ€tta leva, det paradoxala i det. Man mĂ„ste förstöra den stad man bor i för att kunna bo kvar i den staden.
Det Àr ett stort gÀng som Àr med i Ärets revy.
â Flera av de gamla rĂ€varna frĂ„n min tid kommer faktiskt tillbaka och vill vara med igen. Men under Ă„rens lopp har det kommit mĂ„nga nya. TĂ€nk 30 Ă„r sen, de som var nyfödda dĂ„ Ă€r nu vuxna mĂ€nniskor, sĂ„ det Ă€r en helt ny generation som gör revyn.
Han utlovar Àven en del mer bitska inslag:
â Lite vasst ska det bli, bĂ„de Ă„t ena och andra hĂ„llet. Men framför allt vill vi nog göra en fest, för det nya. Den nya generationen fĂ„r ta nĂ„got nytt i ansprĂ„k, uppleva nĂ„got som Ă€r alldeles frĂ€scht och nytt. Vi ska inte bara tynga ner dem med bittert elĂ€nde, utan vi ska bjuda dem pĂ„ ett riktigt kalas â en nystadsfest.
Erik Norberg ser fram emot att fĂ„ âkomma hemâ igen:
â Det Ă€r roligt att lĂ€ra kĂ€nna den nya generationen med amatörteaterfolk i Kiruna. Och att ge tillbaka litegrann efter den lĂ„nga resa som jag gjort i det professionella kulturlivet. Det kĂ€nns bra att jag kan komma tillbaka och förhoppningsvis ge lite impulser och idĂ©er.