Han utsmyckade porten till Kiruna kyrka

Den pampiga porten till Kirunas vackra kyrka Àr utformad av en skÄning vars mÄngsidiga konstnÀrskap ofta bar spÄr av hans fascination för samerna och Lappland.

Kiruna kyrka – framröstad som Sveriges mest omtyckta byggnad 2001. Om nĂ„gra Ă„r ska kyrkan flyttas till en ny plats, som en del av stadens omvandling.

Kiruna kyrka – framröstad som Sveriges mest omtyckta byggnad 2001. Om nĂ„gra Ă„r ska kyrkan flyttas till en ny plats, som en del av stadens omvandling.

Foto: Hans Olov Ohlson

Kultur2021-09-25 08:07

Han hette Ossian Elgström och var född 1883 i Strövelstorp i nordvÀstra SkÄne.

BĂ„de 1917–1920 och 1928 bodde han i Lappland under lĂ€ngre perioder. Han var med och illustrerade nomadskolans lĂ€sebok 1917 och vistades 1918–1919 i Karesuando dĂ€r han producerade en rad mĂ„lningar med samiska motiv. En del av de avmĂ„lade lĂ€r ha varit mĂ„ttligt förtjusta över att denne ”maaleri” frĂ„n SkĂ„ne gjort dem onödigt fula.

Om tiden i Karesuando skrev Elgström ett etnografiskt verk med egna teckningar, men för den boken blev han kritiserad som alltför okunnig av den dÄtida sameauktoriteten K B Wiklund.

Redan 1911 hade Elgström varit i Kiruna. Han hade gjort konstnÀrliga smidesarbeten och blev dÀrför utvald att bidra till utformningen av det som nÀstan hundra Är senare skulle röstas fram som Sveriges mest omtyckta byggnad.

Än i dag imponerar den port som Ossian Elgström utformade i samrĂ„d med kyrkans arkitekt Gustaf Wickman och som mötte besökarna nĂ€r Kiruna kyrka invigdes den 8 december 1912. 

FÀrgerna har blekts matta av Ären, men den kraftiga svarta porten kontrasterar fortfarande fint mot trÀkyrkans röda fÀrg. Porten ger ett hedniskt intryck, vilket var avsikten.

Konstsmidet tÀcker en stor del av dörrarna och de kraftiga handsmidda spikhuvudena fungerar som de dekorativa element de var tÀnkta som.

Dörrarna har tre stadiga gÄngjÀrnsbeslag vardera, med drag av bÄde det fornnordiska och det samiska.

De bÄda handtagen Àr elegant gjutna i form av vridna trossar, som under Ären blivit smekta mjuka av hÀnderna pÄ de otaliga som öppnat porten för ett kyrkobesök.

NyckelhÄlet sitter till höger i den cirkel som Àr central pÄ porten. Bakom cirkeln och det centrala, lodrÀta smidet tronar silhuetten av en kyrka i medeltidsstil.

De bredaste beslagen Àr bÄde uppÄtböjda och nedÄtriktade. De slutar i former med flÀtmönster, influerade av samernas och vikingarnas formsprÄk.

I det omfattande smidesmönstret gÄr ocksÄ att urskilja solsymboler och Kristusmonogram i grekiska bokstÀver. Det Àr de enda konstÀrliga detaljer pÄ kyrkan dÀr kristna symboler och tecken har anvÀnts.

Skoningen nertill har vĂ„glinjer och fiskar. I de övre vĂ„gformerna pĂ„ dörrarna gĂ„r det med viss möda att utlĂ€sa det som Ossian Elgström ristade in – pĂ„ den vĂ€nstra ”Petrus Forsberg smidde dessa beslag 1912” och pĂ„ den högra ”Ossian Elgström ritade dessa beslag 1912”.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!