Biljetterna var slut sedan en mÄnad tillbaka nÀr Norrbottensteaterns förestÀllning, skriven av bygdens son Erik Norberg, hade urpremiÀr pÄ hemmaplan. Och visst fanns det förvÀntan i luften.
Ăven hos den rutinerade ensemblen kunde premiĂ€rnerverna anas i början, genom nĂ„got enstaka darr pĂ„ rösten och ett felaktigt Ă„rtal i en replik. Men sedan bjöds det pĂ„ en drygt tvĂ„ timmar lĂ„ng faktaspĂ€ckad norrbottnisk historielektion.
En sabotageliga opererade i Norrbotten 1937Â-1941. Kirunabon Edvard Nyberg rekryterades för att tillverka bomber i sin verkstad med dynamit som han stulit frĂ„n LKAB. Det var en orolig tid dĂ„ Finland drogs in i kriget, Norge blev ockuperat, och tĂ„g med tyska soldater rullade genom Norrbotten.
En krigshistoria i musikteaterförpackning blir till en förestÀllning som har allt: Lokal förankring, baserad pÄ verkliga hÀndelser, med sÄng, musik, spÀnning, dramatik, humor och kÀrlek.
Jonas Hellman Driessen spelar huvudrollen Edvard Nyberg med den Àran, men det Àr kollektivet som gör det. Det Àr manus, regi, musik, sÄngtexter, skÄdespeleri, scenografi och en genommusikalisk ensemble som vÀvs samman till en riktig laginsats av professionalitet och spelglÀdje.
Ensemblen spelar trumpet, valthorn, piano, saxofon, gitarr och trummor â ja, de spelar Ă€ven pĂ„ mĂ„nga av föremĂ„len i verkstan. Samtidigt vĂ€xlar de mellan sina olika roller. Tomas Isacssons musik Ă€r alltifrĂ„n stĂ€msĂ„ng i kör med sakral ton till gammaldags dansmusik, och den förstĂ€rker stĂ€mningen och tidsandan.
I en berĂ€ttelse frĂ„n en mörk period vid tiden för andra vĂ€rldskriget fyller humorn en viktig funktion. Det visar till exempel Maria PontĂ©n i rollen som ynglingen Oskar StĂ„lnacke samt Kristine Gulbrandsen och Karin Paulin i en duett som Hitler och Stalin â befriande roligt utan att bli plumpt.
PÄ ett elegant sÀtt förs historien framÄt utan att tappa fart eller bli för mycket, just genom vÀxlingarna mellan musiknummer, rapp dialog och berÀttande - och de finurliga scenlösningarna. Scenen Àr en verkstad dÀr pianot fÄtt formen av ett verktygsskÄp som ibland förvandlas till ett köksbord.
Genom att lÀgga till nÄgra fiktiva figurer har Erik Norberg fÄtt med bÄde Flammanattentatet i LuleÄ och arbetslÀgret i Storsien i handlingen.
Att det Àr vÄr egen historia som Äterges, baserad pÄ verkliga hÀndelser, gör upplevelsen Ànnu starkare. I slutet knyts berÀttelsen ihop pÄ ett ovÀntat sÀtt. Det blir knÀpptyst i salongen nÀr dÄ och nu möts genom den verkliga Edvard Nyberg.
En effektfull avslutning pÄ en minnesvÀrd förestÀllning.
TEATER
Nybergs mekaniska verkstad
Manus och sÄngtexter: Erik Norberg
Musik Tomas Isacsson
Regi Helena Röhr
Scenografi Mona Knutsdotter
SkÄdespelare: Jonas Hellman Driessen, Karin Paulin, Roger Storm, Maria Pontén, Kristine Gulbransen, Tomas Isacsson, Kalle Nyman, Josef Törner.
Norrbottensteatern
UrpremiÀr i NÄjdens sal, Kiruna lördagen den 28 september klockan 19