- Jag tänkte att det här innehållet skulle passa för en mycket stark musikalisk form. Med opera menar jag inte någon vanlig opera, utan en folkligare variant men att det är förhöjt och att det är musik rätt igenom som är komponerad för det här.
Hon är mycket nöjd med att återigen få arbeta med kompositören Rolf Hedberg, som skriver musiken.
- Han är en av de absolut bästa kompositörerna och arrangörerna.
De har tidigare bland annat jobbat tillsammans med jubileumsföreställning Här har du ditt liv, som hade urpremiär i ett cirkustält i Boden på Eyvind Johnsons 100-års dag.
Då var Rolf Degerlund, som är huvudproducent för spionperan, teaterchef på Norrbottensteatern.
Norrbottensmusiken och Norrbottensteatern är medproducenter till Affären Enbom - en spionopera från det kalla kriget. Teatern lånar ut scenografen Mona Knutsdotter och kostymören Ina Andersson samt skådespelarna Mats Pontén och Catherine Parment.
Eva Gröndahl tycker att Enbomaffären känns lika aktuell idag med tanke på andra rättskandaler, såsom Quickaffären.
- Vad finns det för saker nu som kommer att påverka oss på ett likartat sätt i framtiden och som vi inte är medvetna om?
Förutom den politiska historien om Enbom och alla dem som dömdes på grund av hans uppgifter har Eva Gröndahl brytt sig mycket om de personliga ödena.
- Det som har engagerat mig är hur det har påverkat barnen till dem som blev dömda. Det har säkert också påverkat deras barns liv. Det är det som vi ska försöka gestalta i den här berättelsen.
Hon har försökt att tänka sig in i hur det var att vara åtta år, som banarbetaren Hugo Gjersvolds pojke var.
- Han fyllde ju år den dag han kom hem när han trodde han skulle fira sin födelsedag och det var poliser där. Vilken vändpunkt i hans liv detta har varit. Det är en del i det hela. Men jag vet inte hur manuset kommer att gestalta sig, för det är inte klart.
Det är Carsten Palmaer som i samarbete med Tomas Bresky skriver det.
Birgit Engström, dotter till Fingal Larsson, bor i Boden och Eva Gröndahl tänker också på henne.
- En elvaårig flicka i förpuberteten. Hennes pappa var väldigt aktiv i byn och en stark person där. Han satt i olika kommittéer. Sedan blev grannar och kamrater rädda och drog sig undan. Det måste vara mycket hemskt och väldigt känsligt när man är i den åldern.
Det är sådana tankar som Eva Gröndahl funderar på. Skam och svek, om försöken att dölja det, som ändå springer ikapp och skadar en.
Hon vill också gestalta Enbomaffären som en dagsaktuell samhällshistorisk berättelse.
- Det betyder inte att man behöver stå och säga det i precis de ordalagen. Utan jag vill att vi ska gestalta det så att vi kommer så nära människorna i det här så att de känner igen dagens läge också.
Tycker du själv att man ska tillsätta en sanningskommission?
- Ja, absolut. Att säga att det inte är aktuellt längre och att det var så länge sedan, det är ju inte sant, eftersom det lever vidare, till exempel barnen som fortfarande inte fått upprättelse för sin far. Jag tycker aldrig att det är för sent att gå till botten med sanning, säger Eva Gröndahl.
Militären hade en egen, stor roll i Enbomaffären och Eva Gröndahl tycker det är en självklarhet att sätta upp spionoperan i Boden, en av landets största garnisonsstäder.
- Vi kommer naturligtvis att knyta an till Boden i dag också. Det är viktigt att berättelsen landar i dag och i nuet.
Varför tycker du att det är viktigt att den spelas i Boden?
- För att historien är så stark här fortfarande. Jag tänker på Birgit som levt ett liv utan att kunna prata om det här med sina arbetskamrater. Det har lossnat nu efter Tomas Breskys bok (Kodnamn: Mikael spionaffären Enbom och kalla kriget reds. anm.) och dokumentären. Det var också en liten del av upprättelse, säger Eva Gröndahl och fortsätter:
- Boden och Bjurå (Birgits pappa Fingal Larsson arbetade om banarbetare vid Statens Järnvägar i Bjurå) är så pass små samhällen så alla har på ett sätt blivit påverkade av det här. Jag tänker på grannar och rädslan, som urholkar själen. Man kan ha dåligt samvete för att man svikit Birgit som liten skolkamrat. Det finns så många bitar i det här som man inte tänker på, hur lögner och svek påverkar i mycket större cirklar än man kanske tror.
Alla påverkar rollbesättning, men kanske mest regissören. Rolf Degerlund har också koll på skådespelare, sångare och musiker.
Har du någon favorit till huvudrollen?
- Ja, men det får inte jag säga, säger Eva Gröndahl.