Dyslexi kallas det, och för den som kan lÀsa och skriva obehindrat framstÄr det ju som en aning gÄtfullt att en man som Dan SwÀrdh - med ett sÄ levande sprÄk i talad form - har problem nÀr det lingvistiska hamnar pÄ papper. Men sÄ Àr det. Han Àr en stammare i skrift med bokstÀverna som den stora antagonisten. Och inte heller har han velat skylta med detta skammens handikapp. Men sÄ kom beslutet att ta upp problemet i en pjÀs för barn i mellanstadieÄldern.
- Det Ă€r min story, sĂ€ger han. Ăven om jag inte spelar mig sjĂ€lv.
SÄ nu trÀder han fram, som det brukar heta pÄ journalistprosa. Det hela började i skolan. En livlig och spjuveraktig pojk hamnade i skolbÀnken. Och det dröjde inte lÀnge innan han upptÀckte att han hade problem med bokstÀverna. De var inte hans kompisar helt enkelt.
I dag har NSD Kultur tagit med honom till en skolsal igen, men nÄgra sÀrskilda trauman verkar inte vÀckas till liv. Han tar dÀremot kritan och visar pÄ svarta tavlan att han kan skriva med vÀnster hand, och dessutom obehindrat kan texta baklÀnges och spegelvÀnt. Men pÄ den tiden dÄ Dan SwÀrdh gick i grundskolan sÄgs att vara vÀnsterhÀnt som fel. SÄdant skulle rÀttas till. Och sedan gick det Ät pipan. Redan i 5:an hade han gett upp och stÀmplat ut, som han uttrycker det.
I dag kan han lÀsa ganska bra. Men skrivandet Àr det svÄrare med. Han ser helt enkelt inte vad som Àr tokigt i texten, och rÀttstavningsprogrammen i all Àra hjÀlper inte mycket. Om formuleringen Àr bakvÀnd frÄn början hjÀlper ju inte korrigering av stavningen. Datorn vet ju inte om det stÄr bra i stÀllet för bara.
- Alla som fÄr e-post av mig ser att det ofta Àr smÄtt obegripligt. Det blir bara gallimatias. Och nej, jag Àr inte med pÄ Facebook, sÀger Dan SwÀrdh med emfas.
NÀr han var tonÄring och gick i högstadiet hade han en lÀrare som sa till honom att det ÀndÄ inte gjorde nÄgonting att han hade dyslexi. Han var kanske ett rötÀgg i den intellektuelle magisterns ögon. Men han kunde ju fÄ jobb pÄ jÀrnverket, sa lÀraren, och skulle förmodligen tjÀna mer Àn akademikern som skiftjobbare pÄ NJA.
- Men det var dÄ, sÀger Dan SwÀrdh. Jag skolades till ett samhÀlle som inte finns lÀngre.
För i dag bygger sÄ oerhört mycket pÄ att man kan uttrycka sig i skrift.
ĂndĂ„ har han lyckats driva en gedigen teaterverksamhet i mĂ„nga Ă„r. Runt sig har han haft medarbetare som hjĂ€lpt till med att exempelvis skriva ansökningar till Statens KulturrĂ„d.
Dyslexi har ingenting med bristande intelligens att göra, bör betonas.
- Men det har lett till ett gigantiskt utanförskap. Fortfarande Àr det ett stigma kopplat till handikappet, sÀger Dan SwÀrdh och hÀvdar att dyslektiker Àr överrepresenterade pÄ landets fÀngelser. Inte för att handikappet innebÀr att man per automatik blir mer brottsligt lagd. Det Àr skammen och omvÀrldens förakt som Àr huvudproblemet, hÀvdar han. Att dyslektikern ses som dum i huvudet.
Men vad beror dÄ handikappet pÄ? Var det att han sov i skolbÀnken, eller inte fick den rÀtta hjÀlpen? Skulle han med ett halvÄrs intensivkurs kunna komma förbi problemet? Eller Àr det nÄgonting medfött som Àr annorlunda hos honom jÀmfört med mÄnga andra?
- BÄde och kanske.
NÄgot direkt svar har varken Dan SwÀrdh eller den samlade forskningen. Men nÄgonting med ordavkodningen Àr annorlunda. Han Àr inte ens sÀker pÄ att han vill gÄ nÄgon intensivkurs för att försöka bli vÀn med det skrivna sprÄket. Dyslexin har ju varit med och format honom som mÀnniska. Det finns fördelar ocksÄ. Han Àr en rackare pÄ att memorera, en god talare och vÀldigt kreativ.
Numera skÀms han inte lÀngre över sina lÀs- och skrivsvÄrigheter. Fast vÀnta. För en tid sedan skilde han sig och bestÀmde sig för att prova dejting pÄ nÀtet. DÄ vÀllde alla kÀnslorna frÄn barndomen upp igen. Allt kom tillbaka, nÀr han skulle försöka skriva om sig sjÀlv.
- DÄ blev jag handikappad igen. Frustrationen var stark. Jag kunde inte visa vem jag var. NÄgonting stod i vÀgen och jag blev oerhört ledsen.
Nu slutar Àven den sagan vÀl. Han fick kontakt pÄ nÀtet och har funnit en ny partner.
- Jag Àr inget offer, jag Àr en överlevare, sÀger han.
NÄgonting liknande lÀr sentensen bli i den pjÀs han sÀtter upp som alltsÄ handlar om dyslexi och har premiÀr i morgon.
- Mellanstadiepubliken Àr bÀst, sÀger han. Barnen Àr i en Älder dÄ man börjar fundera över livet, dÄ man blir mÀnniska.
SwÀrdhs stora antagonist - bokstÀver
Dan SwÀrdh, ledare för Teater Scratch i LuleÄ, trÀder fram och berÀttar om sin dyslexi. I en ny pjÀs skildrar han en historia, snarlik hans egen. Ett liv dÀr lÀsa högt varit en plÄga, och dÀr bokstÀverna förvandlats till fiender.- Skammen fanns dÀr hela tiden, men i dag skÀms jag inte lÀngre, sÀger han.
Foto:
Fakta: Dyslexi
n Dyslexi Àr ett funktionshinder som innebÀr svÄrigheter med att lÀsa och skriva. NÄgonting hindrar automatisering av ordavkodningen. Dyslexi Àr inte relaterad till intelligensnivÄ.
n NÀr undervisning i att lÀsa och skriva blev mer utbredd pÄ 1800-talet uppmÀrksammades en störning som bara gick ut över lÀsning och skrivning. Man trodde dÄ att problemet hÀngde ihop med förmÄgan att bearbeta synintryck och kallade det för ordblindhet.
n Vad dyslexi egentligen beror pÄ Àr fortfarande omdiskuterat.
n Ibland förekommer dyskalkyli, specifika rÀknesvÄrigheter, tillsammans med dyslexi.