Känn på ordet herbarium. För vi som uppnått mogen ålder ger det en smak av den gamla skolan. Vi tvingades ut i fält för att samla blommor, som sedan pressades på pappersark och bildade en bok med noteringar om växtens namn och så även på latin. Till det fogades också var växten påträffats. Det var ett fältmässigt lärande, det bredband vi hade när vi själva skulle söka fakta.
Fotografen Erik Holmstedt har sparat sin far Odals herbarium, som han skapade på 1930-talet. Han har fotograferat arken med de pressade blommorna och han har gjort det i olika ljus och förvandlat herbariearken till enskilda upplevelser. Gamla herbarier som brukar se lite trista ut blir så intagande, så gammalvackert, efter det fotografiska förvandlingsnumret. Men Holmstedt ser till att behålla ursprungets patina.
Lägg därtill att pappa Holmstedts noteringar fortfarande kan läsas, att ögonfröjden kommer från Koskullskulle, liksom kattfoten och kabelekan. Där finns platsen och tidpunkten noggrant noterat.
- Pappa gjorde 50-60 ark till sitt herbarium. Jag har mycket kvar att fotografera, säger Erik Holmstedt om den tiondel han nu gjort bilder av.
Han har också ett eget växthus som är motivet för den andra delen av utställningen. I växthuset har han fotograferat blommor och skapat en mängd små bilder som lyser nutid i sina klara spirande färger. Det är en vacker bukett som fyller en av utställningsväggarna.
Och så den tredje delen, visserligen också från det egna växthuset, men något helt annat.
- Jag är inspirerad av Josef Sudek, säger han om de tre stora svartvita bilderna.
Den enarmade tjeckiske fotografen släpade omkring en otymplig kamerutrustning och tog fina nattbilder av sin stad, Prag. Han uppmärksammades för det speciella ljuset och nyanserna i bilderna. För att nå dit använde han bladfilm i stora format.
- Jag vill återkoppla till den klassiska fotografin och fotograferar också med bladfilm, men sedan skannar jag filmen digitalt, säger Erik Holmstedt.
De tre stora svartvita bilderna visar själva växthuset, det fint blästrade glaset på ingångsdörren och andra detaljer i nyansrik gråton. Sammantaget visar de tre tillvägagångssätten på bredden i Erik Holmstedts fotografi och bildernas hållbarhet blir sannolikt lång.
- Jag har alltid fotograferat trädgårdar och blommor, men det är första gången jag gör en större utställning med sådana bilder, säger han om det han hänger denna gång.
Efter denna utställning är det bara att konstatera, vem vill inte bläddra i Holmstedts herbarium och stiga in i Holmstedts växthus.