I onsdagens NSD berättade den ryska konstnären Diana Machulina om hur hon inspirerades till sina målningar med temat "kapitalistisk arkitektur" av den nya, ryska byggboomen som raderar ut historiska byggnader för att ge plats åt meningslösa skrytbyggen.
På samma spår är den ryske arkitekten och konstnären Alexander Brodsky, som också är en av utställarna på Havremagasinet i Boden.
-Det är hemskt, rent ut sagt, hur regeringen tillåter att historiska byggnader förstörs för att ge plats åt dessa nya, ganska otrevliga byggnader. Mark är dyrt i Ryssland och då tänker man bara på att varje byggnad måste generera pengar - vilket inte dessa historiska byggnader gör i samma utsträckning som de nya. De har ju inga platsbesparande underjordiska garage till exempel, säger han.
- Ett annat problem är också att man bygger alldeles för snabbt nuförtiden. Tid är som bekant pengar och då blir det därefter - många gånger byggnader som inte fungerar. Och framförallt är det väldigt sällsynt med nya, vackra byggnader.
Under många år var Brodsky en av de så kallade "pappersarkitekterna"; en generation begåvade arkitekter som mer eller mindre stod utan uppdrag under en period då Sovjet byggde ytterst lite - och då bara standardiserade byggnader. I stället levde Brodsky och hans kollegor ut sina arkitektoniska drömmar enbart i ritningsform.
Yrkesstoltheten gör att han nu vägrar befatta sig med projekten inne i storstaden Moskva.
- Jag vill verkligen inte vara en del av det där. Jag har istället valt att arbeta med mindre byggprojekt utanför staden, där jag kan skapa fritt - i samråd med klienten förstås, säger han.
Som konstnär arbetar Brodsky ofta med arkitektoniska inslag i sina verk, även om de inte alltid kommenterar arkitekturens situation i Ryssland.
I verket Night Before The Offensive, som visas i Havremagasinet, har han istället tagit fasta på väntan.
- I vart och ett av de små hus jag bygger finns en eld som människor sitter kring. Jag tänker mig att de är soldater som väntar på något och har försökt skapa en atmosfär där man vet att något kommer att hända - men inte vad.
Väntande byggnadskonst
Arkitekten och konstnären Alexander Brodsky tycker om att inkorporera byggnader i sin konst. I verket "Night Before The Offensive" bygger han små, små hus där människor väntar på det oväntade.
Foto: Pär Bäckström
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!