Arnald är två författare i en
Författarna Jan Arnald och Arne Dahl hade inte mycket gemensamt förrän de skrev boken "Elva" tillsammans. Förutom att de är en och samma person förstås. "Man kan inte gå finlitterär genom livet", säger Jan Arnald om sitt alter ego Arne Dahl.
"När jag läste Mankell upptäckte jag att man faktiskt kunde skildra samtiden på ett seriöst vis i deckare", säger Jan Arnald. Foto: Pär Bäckström
Foto: Pär Bäckström
- Jag skrev poptexter i min ungdom, men drabbades plötsligt av den stora, fina klassiska litteraturen. Så jag började skriva litteraturkritik och forska om litteratur. Sedan hamnade jag plötlsigt i det "postmodernistiska tillståndet" då det kändes som om allt var gjort. Då fanns det två vägar att gå. Jag provade den första och började göra mitt författarskap snävare och snävare. Till slut började det kännas fel, berättar Jan Arnald.
Han upptäckte att för att komma vidare behövde hans författarskap något annat. Kanske till och med en annan författare. Så han skapade pseudonymen Arne Dahl och tio kriminalromaner.
- Den andra vägen innebar att ta sig in i en söndertrasade genre och försöka göra den lite, lite bättre. Och när jag läste Mankell upptäckte jag att man faktiskt kunde skildra samtiden på ett seriöst vis i deckare. Mitt författarskap behövde verkligheten och jag ville skriva om allt som hände i Sverige.
Arnald ville återvända till kollektivromanen så han skapade ett polisteam där den egentligen huvudkaraktären var relationen dem emellan - en slags "motkraft till den mörka värld de sänks ner i" säger han själv.
- Jag hade ju egentligen aldrig glömt att jag från början kom från popmusiken. Och jag tycker att man inte kan gå "finlitterär" genom hela livet - det måste handla om både högt och lågt. Sjävl tillhör jag ju numera den skara av författare där gränsen mellan "finkultur" och "populärkultur" är mest akut. Men vi måste släppa det där med finkultur, tror jag - för min egen del finns inte skiljelinjen. Jan Arnald påverkar Arne Dahl och Arne Dahl påverkar Jan Arnald - båda genrerna gagnas av att lära av varandra.
- Ingen bok tjänar i alla fall på att bara bli läst av tre, fyra stycken, lägger han till.
Efter tio böcker med Arne Dahl har så Jan Arnald låtit författaridentiteterna flyta ihop i boken Elva, där poliserna från A-gruppen träffas på ett mystiskt slott och berättar historier för varandra.
- Men nu går de skilda vägar igen, säger Arnald och skrattar.
Ida Folkesson
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!