Heidi Vierthaler Àr en namnkunnig dansare frÄn Seattle i USA som landat i LuleÄ för att sticka in en stor injektionsspruta av inspiration till de dansare som valt att vara med pÄ hennes Work Shop.
ââVi försöker lĂ€ra oss bryta invanda mönster och hitta nya uttryck, sĂ€ger hon och visar.
Ofta kan en dansrörelse lite slentrianmÀssigt födas ur en rörelse med armen. Men vad hÀnder om den blir mer specifik och i stÀllet kommer frÄn huvudet, eller strupen? Eller frÄn fingertopparna, armbÄgen eller axeln?
Det Àr som om Heidi Vierthaler plötsligt, med detta lite annorlunda fokus, genast fÄr fram ett antal annorlunda och intressanta rörelseuttryck. Samma gör hon med nederdelen av kroppen. I stÀllet för att starta rörelsen med benet lÀgger hon fokus pÄ knÀet, hÀlen, eller startar frÄn höften. Och Äterigen skapas lite udda kroppsvÄgor.
ââEgentligen har vi bara hunnit med lite uppvĂ€rmning, sĂ€ger hon. Men vi jobbar med smĂ„ medel i syfte att bryta vanor och hitta nya uttryck.
Ord som kvalité och dynamik Àr förstÄs lite diffusa i sammanhanget, men blir ÀndÄ begripliga pÄ golvet. Det Àr ocksÄ syftet med denna Work Shop, att deltagarna ska fÄ tillfÀlle att utveckla det egna uttrycksregistret, fÄ bÀttre artikulation och hitta mer överraskande rörelser.
Dans i nord, i samarbete med nationella Dansalliansen, har bjudit in Heidi Vierthaler till LuleÄ för denna tvÄ veckor lÄnga inspirationsutbildning. Fem dansare har sökt sig hit, varav Lisa Hennix-Raukola och Marie WÄrell egentligen Àr de enda som Àr verksamma i Norrbotten. De övriga bor till vardags i Stockholm.
ââMen tanken Ă€r att allt inte ska hĂ€nda i Stockholm, sĂ€ger Marie Larsson som Ă€r chef för Dans i nord. Vi har ju ett regionalt uppdrag att stĂ€rka den professionella dansen i lĂ€net. Och det innebĂ€r att det mĂ„ste finnas tillgĂ„ng till professionell trĂ€ning hĂ€r ocksĂ„.
à ter i danslokalen pratar Heidi Vierthaler engagerat, pÄ amerikanskt vis, om energi och dynamik. Om att man inte alltid mÄste röra sig heller i dansen.
ââStanna upp! Timing Ă€r viktig ocksĂ„ nĂ€r rörelsen Ă„terupptas.
ââFörestĂ€ll er att ni har en boll inne i huvudet, sĂ€ger hon.
Och efter ett tag mÄste Lisa Hennix-Raukola ta paus.
ââJag började kĂ€nna mig sjösjuk, sĂ€ger hon. Men det hĂ€r Ă€r spĂ€nnande. Som att Ă„terupptĂ€cka nĂ„gonting. Det kĂ€nns annorlunda i kroppen.
Utbytet och möjligheten att fÄ dansa tillsammans med andra dansare ska bli utvecklande, tycker Marie WÄrell:
ââDet kan bli lite ensamt ibland att vara dansare i Norrbotten.
Men det finns fördelar ocksÄ, tillÀgger hon.
ââDet finns en frihet. HĂ€r Ă€r det högt till tak och jag tror det Ă€r lĂ€ttare att verkligen fĂ„ göra det man vill.
Dansarna samlas för att visa upp vad de improviserat sig fram till denna första förmiddag med hjÀlp av tydligt fokus pÄ enskilda kroppsdelar, som huvud och axlar.
ââTa inte i sĂ„ mycket. Inte för mycket prestation, betonar Heidi Vierthaler som för att tona ner eventuell prestationsĂ„ngest hos deltagarna.
ââDet hĂ€r Ă€r bara en övning.
SÄ följer nÄgra minuters rörelse. Resultatet Àr pÄfallande intressant och spÀnnande. Vissa detaljer blir med ens viktiga, tycks det. Uttrycken suggestiva.
ââNej, ni behöver inte be om ursĂ€kt för vĂ€dret, sĂ€ger Heidi Vierthaler. Jag kommer ju frĂ„n Seattle och har ingenting att invĂ€nda. DĂ€r regnar det mest hela tiden.