Upp till bevis för Hultsfred
Olyckskorparna kraxar om Hultsfredsfestivalen. Går det att vända förra årets katastrofsiffror, eller var det början till slutet? På Hultsfredsfestivalen tar man spekulationerna med ro.
Foto: Fredrik Sandberg / SCANPIX
Campingen och festivalområdet har öppnat och strömmen av hängivna besökare har anlänt till Hultsfred. Festivalen har alltid haft en ganska ung målgrupp, i år trycker man mer än tidigare på att det här är ett ställe där man festar loss och mister festivaloskulden. Hultsfred är, med Per Alexandersons ord, ett föräldrafritt äventyr.
Frågan är om banden som bokats till Hultsfred klarar att lyfta festivalen från förra årets olycksaliga publikdipp på 23 300 besökare. Rage Against the Machine, Linkin Park, Hives och Babyshambles i all ära, men drar de lika mycket folk till Småland som under succéåren 2005 och 2006? I år ska man inte bara konkurrera med Peace & Love, Arvikafestivalen och Way Out West. Till råga på allt har bokningsbolagen Live Nation och Luger lanserat en helt ny festival, Where the Action is, den 14 juni - mitt under Hultsfredsfestivalen.
- Det är klart att Where the Action is kommer att påverka oss, säger Per Alexanderson. Men i vilken omfattning det blir kan jag inte spekulera om. Vi vet bara att det finns segment i publiken som har varit tvungna att bestämma sig för antingen det ena eller det andra.
Hultsfred "tonårsgrej"
Ola Broquist på Luger håller inte med:
- Min enkla slutsats är att det finns en publik för de två evenemangen. Festivalerna appellerar till olika publik. Hultsfred har en grundpublik som gillar konceptet med att åka dit och campa, se jävligt många band och supa ganska mycket. Hultsfred är väldigt mycket en tonårsgrej.
Han tycker att snacket om 2008 som ett ödesår för Hultsfredsfestivalen är överdrivet. Det går inte att bedöma en festivals framtida överlevnad utifrån ett enda förlustår, menar han. Inte heller David Maloney på bokningsbolaget AEG, tror att klockan klämtar för Hultsfred just i år, men konstaterar att festivalledningen har en del att bevisa.
- Hultsfred är uträknat i år, i pressens ögon. Det skrivs mycket negativt om festivalen. Därför har de mycket att leva upp till, de måste bevisa att det är en festival som har funnits en längre tid och de facto är här för att stanna.
Men Hultsfred tävlar inte bara med andra festivaler om publikens uppmärksamhet. I sommar är det också ovanligt många konserter i Sverige. David Maloney räknar med att en artist som i vanliga fall säljer 10 000 biljetter just den här sommaren bara säljer 7 000. "Det blir en tuff sommar för alla i år", konstaterar han.
Kräsen publik
Med ett ökat utbud blir också publiken mer kräsen. De senaste åren har festivaler som Way Out West i Göteborg och Peace & Love i Borlänge lockat mycket publik.
- Tittar man överlag på festivaler som är framgångsrika så finns de ofta i städer, säger Peace & Loves pressansvarige Ronny Mattsson.
- Vi bor i Sverige, här kan det vara väldigt dåligt väder. Och är man ute i naturen på en festival då är det inte så roligt. Hos oss blir det aldrig lerigt.
Men Per Alexanderson i Hultsfred tror inte att naturfestivalernas tid är över. Han var med och startade festivalen och bär i färskt minne hur motgång och framgång avlöst varandra genom åren.
- Mitt bästa minne av festivalen är nog 1988 när det vände och vi fick en storpublik. Året dessförinnan hade vi gått 644 000 kronor back, det upplevde vi nästan som värre än förra årets förlust på 7,5 miljoner kronor. Vi var i exakt samma läge då som nu.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!