För de allra flesta Àr Charlotte Gainsbourg kÀnd som skÄdespelare, bland annat frÄn Lars von Triers filmer. Nu har hon gjort regidebut med en hyllad dokumentÀrfilm om sin 75-Äriga mamma Jane Birkin.
ââMen jag kĂ€nner mig som en bedragare. Jag Ă€r egentligen ingen regissör, sĂ€ger hon nĂ€r TT möter henne pĂ„ en takterrass under filmfestivalen i Cannes.
Mamma Jane Birkin Ă€r skĂ„despelare och artist, för oss i Sverige nog mest kĂ€nd för rollen i Antonionis film âBlow upâ och för att hon med maken Serge Gainsbourg sjöng in den kontroversiella, och i mĂ„nga lĂ€nder censurerade, samlagslĂ„ten âJe tĂĄime⊠moi non plusâ. Serge Gainsbourg, som dog 1991, var den franska kulturens enfant terrible. Men en film om honom tĂ€nker dottern Charlotte inte göra.
ââNej, det tĂ€nker jag inte. Men i filmen besöker vi hans gamla hus i Paris och jag hĂ„ller pĂ„ att göra om det till ett museum.
Halvsystern omkom
2013 omkom Charlottes halvsyster Kate Barry i en olycka i Paris. Charlotte, som ville fly undan tragedin, tog dÄ med sig sina barn och flyttade till New York, dÀr hon bodde i flera Är, och njöt av att kunna gÄ omkring pÄ gatorna utan att bli igenkÀnd. Men saknaden efter inte minst modern blev för stor och familjen flyttade hem igen. I den vevan föddes idén om en film.
ââFrĂ„n början visste jag inte riktigt vad jag ville göra. Jag hade det som en ursĂ€kt för att komma henne nĂ€ra. Jag ville stĂ€lla frĂ„gor och fĂ„ svar, men det tyckte hon inte om. NĂ€r vi hade gjort vĂ„r första intervju sade hon âstoppâ.
TvÄ Är senare tittade mor och dotter Äter pÄ filmmaterialet. DÄ konstaterade Jane Birkin att det inte var nÄgot fel pÄ intervjuerna och tyckte att de gott kunde fortsÀtta.
"Filma henne utan smink"
ââNĂ€r jag sedan satt i klipprummet kĂ€nde jag att jag hade en början men att jag inte visste vart det skulle ta vĂ€gen. DĂ„ sade min klippare âskaffa en liten kamera, gĂ„ ut pĂ„ egen hand, filma henne utan smink i vardagenâ. Jag gjorde det och det fick mig att förstĂ„ vad det var för sorts film jag gjorde.
Hon berÀttar att mÄnga tyckte att hon borde ha med klipp pÄ Jane som modern sÄg ut i 20- och 30-ÄrsÄldern.
ââDet ville jag undvika. Jag ville göra ett portrĂ€tt av henne i dag. Det Ă€r en dotter som ser pĂ„ sin mamma och som vill visa hennes originalitet och hennes anda. Hon var oerhört generös med sin tid och nĂ€r jag kom tillbaka frĂ„n New York var jag inte i toppform. DĂ„ tog hon hand om mig.