ââDet hĂ€r Ă€r första gĂ„ngen jag spelar en normal mĂ€nniska, sĂ€ger hon skrattande till TT.
ââDet Ă€r kanske dĂ€rför filmen berör mĂ€nniskor. De kan relatera till min rollfigur, det Ă€r enkla kĂ€nslor, sĂ„dana som vi alla har.
"En vacker dagâŠ" Ă€r regisserad av svenskĂ€ttade Mia Hansen-LĂžve. MegastjĂ€rnan Seydoux Ă€r hĂ€r oerhört nedtonad, inte minst till det yttre. Hon spelar Sandra, som Ă€r ensamstĂ„ende och har en 8-Ă„rig dotter. Hon möter en gammal vĂ€n, och trots att denne Ă€r gift dras de till varandra och inleder en passionerad affĂ€r.
Samtidigt har Sandra problem med sin far, en före detta professor som hÄller pÄ att bli mer och mer dement. Sandra och hennes syster letar efter ett bra demensboende, pÄ samma gÄng som de mÄste handskas med det faktum att den Àlskade fadern mer och mer försvinner in i dimman.
ââDen hĂ€r filmen har en kĂ€nslomĂ€ssig dimension, den Ă€r ganska djup. Den kĂ€nns nĂ€stan som en dokumentĂ€r. Skildringen av fadern Ă€r baserad pĂ„ Mias egen pappa och hur denne gick in i demens. Det Ă€r fasansfullt, samtidigt som det skildras pĂ„ ett subtilt sĂ€tt, sĂ€ger hon.
"KÀrlek, död moderskap"
Léa Seydoux konstaterar att Mia Hansen-LÞve vet precis vad hon vill i sitt filmskapande.
ââDet Ă€r en film om enkla saker, som kĂ€rlek, död, moderskap, det Ă€r en kĂ€rlekshistoria. De bĂ€sta filmerna Ă€r de som handlar om enkla saker. PĂ„ mĂ„nga sĂ€tt Ă€r ju livet banalt. KĂ€rlek, död, det Ă€r banalt. Men det Ă€r ocksĂ„ sĂ„ att i det banala hittar man det extraordinĂ€ra. Det kan ge vĂ€ldigt intensiva upplevelser.
Léa Seydoux spelar som sagt "en normal person" och regissören Mia Hansen-LÞve bad att hon hela tiden skulle bÀra sina egna vardagsklÀder.
ââDet gjorde att rollfiguren kĂ€ndes nĂ€rmare mig sjĂ€lv. Ă andra sidan tror jag att i alla roller som jag har spelat finns det lite grand av mig sjĂ€lv.
"Ăr som en kameleont"
Efter Bond-filmen "No time to die" har vi kunnat se henne i Wes Andersons komedi "The French dispatch" och i David Cronenbergs body horror-film "Crimes of the future". Ingen kan pÄstÄ att hon upprepar sig i sina rollval.
ââVisst, jag har gjort sĂ„ oerhört mycket som varit annorlunda. Film Ă€r ett sprĂ„k i sig. DĂ€r finns inga grĂ€nser, och jag vill utforska. Jag Ă€r som en kameleont, jag Ă€ndrar mig hela tiden.
För henne Àr allt som ett nytt Àventyr, sÀger hon. Hon kÀnner sig egentligen inte som en professionell skÄdespelare.
ââVarje gĂ„ng jag ska göra en ny film kĂ€nner jag det som om det vore min debut. Jag försöker smĂ€lta in i regissörens vision. Jag har en stark överlevnadsinstinkt, jag Ă€r som ett djur.
En ovÀntad svÄrighet var att under mycket lÄng tid tvingas hÄlla hemligt hur "No time to die" skulle sluta.
ââJag var vĂ€ldigt överraskad över att det inte lĂ€ckte ut. NĂ€r vi gĂ„ng pĂ„ gĂ„ng tvingades skjuta upp premiĂ€ren kĂ€nde jag att "we might be fucked". Men sĂ„ blev det inte.