Skolan har blivit ett slagtrÀ i den pÄgÄende brutala valrörelsen. TonlÀget Àr uppskruvat och kÀnslorna starka kring hur den svenska skolan ska utformas. NÄgot har gÄtt fel, tycker mÄnga, och alla skyller pÄ varandra.
Kanske Àr det som saknas i kakafonin barnperspektivet. Och sÀllan har det skildrats med sÄ djup förstÄelse för barnens egna vÀrld som i det belgiska dramat "Playground" frÄn debuterande regissören Laura Wandel, som vann kritikerpriset pÄ filmfestivalen i Cannes 2021.
HÀr följer publiken sjuÄriga Nora (Maya Vanderbeque), som tillsammans med sin bror Abel börjar skolan. De fÄr problem direkt nÀr Abel försöker skydda Nora frÄn att fÄ spö pÄ rasten, vilket leder till att han sjÀlv blir en mÄltavla för mobbarna.
LĂ€rarna finns dĂ€r och försöker hjĂ€lpa men de Ă€r sönderstressade och rĂ€cker inte till. NĂ€r vĂ„ldet inte kvĂ€vs i sin linda fĂ„r det ett eget liv. Nora försöker hjĂ€lpa sin bror genom att skvallra pĂ„ mobbarna men efter att hennes pappa gett dem en utskĂ€llning blir Abel Ă€nnu vĂ€rre misshandlad. Ăvergreppen sker pĂ„ alla nivĂ„er, bĂ„de fysiskt och psykiskt, sĂ„ pĂ„frestande att han börjar kissa pĂ„ sig. Skammen spiller över pĂ„ Nora, som blir retad av tjejkompisarna som sĂ€ger "jag skulle inte vilja ha en sĂ„n bror". Snart vill inte Nora det heller.
I likhet med den nÀrgÄngna koncentrationslÀgerskildringen "Sauls son" (2015), följer fotot uteslutande Nora, och nÀstan varje bild Àr pÄ hennes ansikte. PÄ nÄgot sÀtt Àr greppet lika drabbande i "Playground". FrÄnvaron av vuxna blir som en hÄrd anklagelseakt mot vanförestÀllningar om skoltiden som oskuldsfull och lÀttsam.
Nora och Abels pappa Àr visserligen en snÀll man som gör allt han kan för sina barn, men hans arbetslöshet bidrar ocksÄ till mobbningen, dÄ Nora fÄr höra att "arbetslös betyder att man Àr en latmask".
Ăven om andra vuxna Ă€r mestadels perifera i filmen Ă€r det tydligt att barnens attityder Ă€r Ă€rvda hemifrĂ„n.
Barndomens trauman sÀtter spÄr som ofta lever kvar resten av livet för mÄnga mÀnniskor. Vi ser hur syskonen slits isÀr och hur skolans hierarki gör att en mobbad pojke förvandlas till mobbare. I "Playground" tvingar Laura Wandel sin vuxna publik att konfronteras med det pÄ barnens nivÄ.
En invĂ€ndning Ă€r kanske att mörkret nĂ€stan Ă€r för kompakt, barnens utsatthet ibland för grov att ta in. ĂndĂ„ Ă€r filmen snudd pĂ„ mĂ€sterlig i förmĂ„gan att fĂ„nga barndomens oförlĂ„tande kaos.