Erling Johansson - en återblick

I en retrospektiv utställning vid Gällivare museum visas Erling Johanssons tidiga verk från Sarvisvaara, Stockholm och Paris. Redan som barn utmärkte sig Erling Johansson med sina porträttlika teckningar och målningar. "Den pojken kan måla som ett fotografi" sade lärarna i skolan. I utställningen visas ett sällsynt moget självporträtt, målat av 12-årige Erling Johansson i Sarvisvaara.

ÖKNEN. Mannen som sover i öknen av Erling Johansson. ”Den som vågar sova i öknen är vågmästare i strapatser.”

ÖKNEN. Mannen som sover i öknen av Erling Johansson. ”Den som vågar sova i öknen är vågmästare i strapatser.”

Foto: Marie Ridderström

GÄLLIVARE2014-11-04 03:20

Erling Johansson föddes 1934 i den lilla skogsbynSarvisvaara i Gällivare kommun. Han kom att studera konst vid Kungliga Konstakademin i Stockholm och vid AkademieAtheneum i Helsingfors. Tidigt blev han känd för sina expressiva porträtt som han kallar "värmebilder av själen".

Han är också berättarkonstens mästare, vilket museichef Karina Jarrett lyfter fram på ett fint sätt i utställningen. Om porträttmåleriet säger han: "Jag kan förnimma genom tyget eller genom huden hur olika strukturer uppträder i facetter som jag kallar energifält, människan är energi."

Han har målat många kända personers porträtt, författaren Stig Larsson, professor Oscar Reuterswärd, konstnär Erland Cullberg, med flera. Han är verksam i teckning, måleri, monumentalkonst och konstnärlig kortfilm. I 20 års tid arbetade han som lärare i porträttmåleri vid Gerlesborgs Konstskola. År 2007 utnämndes han till hedersdoktor vid Luleå Tekniska Universitet.

I utställningen visas målningar, dokument, föremål och filmer. Här finns roboten med monsteransiktet och mannen med den blå kostymen, konstnärens designade dockor till filmerna han skapade för 60 år sedan. Trots tidens gång känns filmerna aktuella. Musikens rytm förmedlar en känsla bortom orden som går djupt in i människans omedvetna. Det är poesi och filosofi. Jag berörs av den i kedjor fjättrade gestalten som oupphörligt hamrar på den oeftergivliga muren. Kortfilmerna fick flera internationella utmärkelser.

En besökare vid utställningen, Kjell-Olof Persson, säger att "Erling Johanssons omfattande konstnärliga produktion bär drag av apokalyps i ursprunglig betydelse avslöjande (apo) och dölja (kalyptein). Apokalypsen drivs till sin spets i videoinstallationen som avslöjar modernitetens människa förslavad i konceptet modernitet människa-maskin-interaktion. Som medlem i landets samlade vitterhet på parnassen förmedlar Erling Johansson livslång erfarenhet av möten med den yttersta verkligheten som sällan drabbar en fjättrad lönearbetarslav."

Själv säger Erling Johansson att han ville göra en framtidsversion, experimentfilm som stämmer in på varje årtionde. "Visionär film på fjärrskådenivå."

Hänvisningen till det paranormala återkommer i Erling Johanssons konstnärliga utövande. "Det finns en verklighet omkring oss, men det kan finnas annat också, magi till exempel. Det abstrakta som kreativitet eller tankevärlden. När man inte kan förklara sammanhang eller händelser runt omkring oss, kan man förklara det med hjälp av det övernaturliga."

Erling Johansson har en aura av mystik i sitt skapande. Om sin barndom i Sarvisvaara, säger han: "Jag har haft en medfödd intuition som gav information som inte gick att få via andra kanaler, radio var inte tillåtet att lyssna på i min barndom. En modern människa kan inte förstå hur stor isoleringen var. Därför var informationen som vi fick genom intuition väldigt viktig."

Erling Johansson är 80 år fyllda men utställningen känns inte som ett testamente utan snarare framåtsyftande och ingen mer än konstnären vet vad som kommer i nästa produktionsfas.Marie Ridderström

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!