Aines ställer ut konstpubliken

Fast and furious
Aines konstmuseum, Torneå
Pågår till den 5 januari 2014

Juho K Kyyhkynen (1875-1909) "Lapp och ren", olja från 1907.

Juho K Kyyhkynen (1875-1909) "Lapp och ren", olja från 1907.

Foto: Fotograf saknas!

KONST2013-06-24 05:00

Kanske är det den typiska representanten för konstens publik som Teija och Pekka Isorättya skapat och som nu står och betraktar den klasiska konstverken i Aines konstmuseum i Torneå. Det är en kinetisk skulptur som föreställer en äldre kvinna med rollator och handväska, byggd av olika mekaniska delar, försedd med en riktig ryggrad och med ett bilbatteri som drivkälla. Hon har namnet Invalid Ropot A1 och kan vandra runt i den nya basutställning där man utgått från de konstsamlingar som är knutna till museet.

Det är lite trist att Aines konstmuseum inte har någon norrbottnisk motsvarighet där man kan se konst som inte bara är samtidens utan också konst från det förra och det förrförra seklet. I den basutställning som satts upp under namnet Fast and furious bjuds det på drygt hundra års konstnärligt skapande och då också det som inte alltid befinner sig inom ramar.

Första rummet påminner om samtiden eller det som beskrevs som samtidskonst när 1900-talet gick mot sitt slut. Där finns Göran Augustsons abstrakta oljemålning Skärgårdsbåt från 1985 med stränga, geometriska former och rytmiska avgränsade färgfält . Det är dimensionsrikt och elegant.

Betydligt mera föreställande är Unto Pusas kvinnor på oljemålningen Stira Iita från 1973. Han studerade måleri i Paris och inspirerades av Matisse. De tre nakna kvinnor han målat är dock mera kubism än Matisse.

Det är många nakenstudier i denna basutställning. Yrjö Saarinen (1899-1958) har mycket Matisse i sin studie av Polisens fästmö. Verkstiteln väcker frågor, men det finns ingen polis närvarande, bara den nakna, ensamma kvinnan i fåtöljen, med ett vinglas i handen och ett cigarettpaket på bordet. En närmare studie ger inget svar.

Yrjö Saarinen var expressionist och hans erotiska bilder av kvinnor väckte uppseende. En självlärd konstnär som inledde karriären med att kopiera kända verk. Han var liksom Helene Schjerfbeck bosatt i Hyvinge och de bådas konst kan ses i lilla Hyvinges stolta konstmuseum.

Aines visar också ett exempel på något annat i Saarinens produktion, Gatubild från Helsingfors, en akvarell från 1942 som är en härlig rå ögonblicksbild av en kvinna som passerar en grupp arbetare.

Aines har också gamla finska mästare i samlingarna. Där finns Albert Edelfeldts porträtt av Parisiska, en pastell från 1901. Denne finlandssvenske målare fick stora framgångar ute i Europa med sitt porträttmåleri. Han belönades med franska hederslegionens kors för porträttet av Louis Pasteur. Han målades också tsar Nikolaj II:s porträtt.

Sverige imponerades av hans porträtt av Pasteur och Nationalmuseum beställde ett porträtt av det svenska geniet Viktor Rydberg. Det blev en pina för Edelfeldt. Han uppskattade Rydbergs poesi, men ansåg inte att skalden höll det yttre måttet, att han "liknar mer en göteborgsk grosshandlare".

Albert Edelfeldt betraktade porträttet av Rydberg som sitt största konstnärliga misslyckande och han gick alltid en omväg förbi Nationalmuseum när han besökte Stockholm. Porträttet av Viktor Rydberg hänger nu i Statens porträttsamling på Gripsholms slott.

Torsten Wasastjerna är en annan av de klassiska finska målarna som Aines har i sina samlingar. Nu visas han stämningsfulla oljemålning Strand från 1880. Han var också mest känd för sina impressionistiska landskapsmålningar, men övergick senare till fantasy och symboliska målningar.

Medan det norrbottniska konstarvet samlar damm i magasinen har norra Finland museer som förvaltar sitt arv. Hur länge måste vi vänta på att det dammiga arvet i Norrbotten ska tas ut i ljuset?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!