Anders Sunna skapar det platsspecifika konstverket ”1634” i konsthallen.
– Han har jobbat tillsammans med fotografen Michiel Brouwer, de har rört sig i hela Sápmi, i Sverige och Norge men också i Ryssland och Finland och dokumenterat hur industrin föorenar skogarna och renbeteslandet, men han väver också in den samiska historien och samiska erfarenheter av kolonisering, säger Stina Edblom.
Konstverkets namn syftar på årtalet 1634, då den svenska staten upptäckte silver i Nasafjället i västra Lappland och påbörjade sin kolonisering av Sápmi, vilket resulterade i att samerna med tiden trängdes bort och tvångsförflyttades från sina marker.
Utställningen lånar sitt namn från författaren och debattören Sara Lidmans artikelsamling från 1980, och inspireras av boken poetiska och direkta skildring av relationen mellan lokala och globala frihetskamper.
– Vi är väldigt stolta över att kunna göra den kopplingen och lyfta henne i det här sammanhanget. Sara Lidman är en av de främsta kämparna för skogen, landsbygden och den lilla människan som vi har haft i Sverige, säger Stina Edblom. (TT)