Den Berg-säkra bilden av Emil

Figurerna Emil i Lönneberga och Teskedsgumman skapades av Astrid Lindgren respektive Alf Prøysen, men det var Björn Berg som skapade bilderna av dem. När Emil just nu fyller 50 år ställs Björn Bergs teckningar ut på Sven-Harrys konstmuseum.Björn Bergs bildvärldSven-Harrys konstmuseum, StockholmPågår till den 10 november

Björn Bergs "Konstfolk på Arsenalsgatan 1946".

Björn Bergs "Konstfolk på Arsenalsgatan 1946".

Foto: Jan Bergsten

KONST2013-10-09 03:05

Björn Berg förknippas just med de två sagofigurerna, men denne illustratör hann med så mycket mera under sitt långa liv. Han efterlämnade 300 000 teckningar när han gick bort 2008, 85 år gammal, och många av dem kom till under hans många år som reportagetecknare på Dagens Nyheter.

Sven-Harrys konstmuseum har gjort en utställning för både barn och vuxna, men där de populära sagofigurerna får dominera. Med sin rundade linjeföring har han skapat bilden av Teskedsgumman där hon står i köket i den bild som blev Sveriges Radios julkalender 1967. Där finns alla små detaljerna i ett hem i jultid, men allt har inte de rätta proportionerna och perspektiven. Det är nästan så att adventsstaken på köksbordet är på väg att rasa ner på golvet.

Emil har han placerat på hästryggen, ni minns den där hästen han köpte på hästauktionen, och sedan fångat hela det strävsamma småbrukarlivet omkring den ridande buspojken. Det är en teckning som lyser av det Lindgrenska strävsamma Smålandslivet.

När Björn berg skrev sin självbiografi 1983 gav han den titeln Tecknare i tid och otid och med viss rätt. Han tecknade ständigt, alltid i ett litet block han bar med sig och alltid med reservoarpennan, hans viktigaste arbetsredskap. Just det, en reservoarpenna, och inte en blyertspenna. Den löpte snabbt över blocket.

Björn Berg föddes i en alpby nära München, men kom att tillbringa en del av barndomen också i New York innan konstnärsföräldrarna återvände till Sverige. Redan som 16-åring bestämde han sig för att också bli konstnär och tillbringade två år för konststudier i Paris.

Men någon vanlig konstnär blev han inte, i stället fick han anställning som reportagetecknare på Dagens Nyheter 1952. Han blev en ytterst produktiv tecknare och gjorde resor världen över.

Debut som barnbokstecknare gjorde Björn Berg 1956 med Alf Prøysens böcker om Teskedsgumman och sex år senare fick han illustrera Astrids Lindgrens böcker om Emil i Lönneberga.

Björn Berg åkte till Småland och ritade, visade bilderna för Astrid Lindgren. "Det ser bra ut", sade Astrid och så skrev hon böckerna. Så kanske var det Björn Bergs som skapade Emil, förebilden av Björn Bergs son.

Reportagetecknandet gav andra motiv än barnbokens. En tidig reportagebild från 1946 har titeln Konstfolk på Arsenalsgatan och bär drag av den franske konstnären Toulouse-Lautrec.

Det är två välklädda herrar i gatuvimlet, de håller i häften och diskuterar något. Det faller en svettdroppe från den ene mannens panna. I bildens underkant har Berg också namngett tre personer, R. Hoppe, Otto G. Carlsund och Nils Palmgren. Vi kan konstatera att det då handlar om en konstnär respektive två konstkritiker.

Björn Berg tecknade till den lärde DN-medarbetaren Alf Henriksons texter. Det blev ett mångårigt samarbete och de beskrivs som tämligen lika när det gällde lätt ironisk humor och att de med tiden blev vanandras förutsättningar för de böcker och tidningsartiklar de gjorde.

I utställningen finns också andra reportageteckningar från fjärran länder och där framträder ett motiv från Rio de Janeiro. Det är lättklädda dansöser och en dansande herre som tar ut stegen och har ett kors om halsen. Det är uppsluppet, men så finns där i utkanten en liten dyster man i folkhavet. Han bär några glas på en bricka, en kypare som tycks ha fått nog.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!