Peter Sundström är en duktig akvarellist. Det har han visat så många gånger. Han är också en undervisare i tekniken och delar med sig av sina kunskaper till nya akvarellister. Därför är det synd att han själv hänger bort sig i denna utställning. Det blir 31 landskap på rad, sorterade i storleksordning och med exakt avstånd sinsemellan. Det skapar knappast spänning när motivområdet är samma. Ingen människa eller annan levande varelse på någon bild.
I den långa raden finns fyra bilder av Lapporten, följdriktigt med de enkla titlarna Lapporten I, Lapporten II, Lapporten II och så Lapporten IV. Två frågor inställer sig, varför fyra bilder av samma motiv och varför har då dessa lapportar inte hängts samman? Också här har storleken tydligen varit avgörande, och det visar sig inte vara det bästa.
Risken med en till synes otänkt hängning av konstverk är att inget framträder. Betraktaren har svårt att upptäcka de enskilda lysande undantagen i den disciplinerat jämna 31-verksraden. Men de finns där, redan det första i raden. Kanske just därför att den är först. Det är Den grå dagen I som träffar rätt som en bild av Norrbotten i februari, så grå som den just var och med stråk av smältvatten på isen. Det kan vara kusten, men lika gärna en sjö i inlandet.
Denna den första bildens melankoliska drag fortsätter genom utställningen. Peter Sundström är varsam med kulörerna, men släpper ibland på lite djärvare färger, de som finns där också i det till synes jämngråa vinterlandskapet. Ett fint exempel är Utpost där ett par faluröda byggnader blir små blickpunkter under den mörka himlen. Ibland är även små färgglada hus nödvändiga.
Och så återgår vi till de fyra bilderna av Lapporten, ett av Sveriges mest avmålade motiv. Det tål att målas igen och Peter Sundström gör inte om samma tavla tre gånger. Nej, de blir så olika och nya och han visar förmågan att spela med hela den höstliga färgskalan.
Till nästa utställning hoppas vi att Peter Sundström gör ett avsteg från konformiteten. Mera varierade format och grupperingar av verken hade gett det nödvändiga lyftet och gjort de finaste inslagen mera synliga.