Historien om Hesselboms mÄlning av en gata i LuleÄ

”Gata i LuleĂ„â€ heter en mĂ„lning som det finns en replik av i Norrbottens museums stora arkiverade konstsamling.

Repliken av den tavla som Otto Hesselbom mÄlade 1888 finns bevarad i Norrbottens museums arkiv, visar arkivarie Robert Pohjanen.

Repliken av den tavla som Otto Hesselbom mÄlade 1888 finns bevarad i Norrbottens museums arkiv, visar arkivarie Robert Pohjanen.

Foto: Hans Olov Ohlson

Konst2021-07-21 07:07

Om hur originalet kom till 1888 kunde tidningsmannen Hugo Lindgren berÀtta. Han inledde sin text i Norrbottens Hembygdsförenings Ärsbok 1940 med orden:

”En frĂ€mling i smĂ„staden slog upp ett staffli mitt pĂ„ Norra kyrkogatan och placerade sig sjĂ€lv pĂ„ en medförd stol framför en duk”. 

NĂ€r mĂ„lningen utfördes var Hugo Lindgren 14 Ă„r. Det var högsommar och LuleĂ„ en stilla smĂ„stad med 4 464 invĂ„nare. 

Hugo och hans kompisar stod och sĂ„g motivet vĂ€xa fram, partiet av Köpmangatan mellan nuvarande Tullgatan och RĂ„dstugatan. Vattenpussarna efter sommarregnet fick ett ”livslevande” blĂ€nk av oljefĂ€rgen och hjulspĂ„ren i modden Ă„terskapade konstnĂ€ren genom att med penselskaftets spets rista i fĂ€rgen, en teknik som fascinerade den unge betraktaren lite extra. 

Drygt 50 Ă„r senare, i mars 1939, visades utstĂ€llningen ”Konstens vecka” i det nya LĂ€nsmuseet. En överraskad Lindgren upptĂ€ckte dĂ€r en replik av den mĂ„lning som han hade sett skapas ett drygt halvsekel tidigare. 

Ännu mer hĂ€pen blev han nĂ€r han sĂ„g signaturen Otto Hesselbom, ett ryktbart konstnĂ€rsnamn som vid den tiden nĂ€mndes tillsammans med Anders Zorn och Carl Larsson.

SÄ dags visste Lindgren ocksÄ att mannen pÄ gatan hette SvÀrd och var LuleÄs halva polisstyrka. Andra halvan hette Mattsson.

Husen nĂ€rmast till vĂ€nster hade kallats ”Sprintburet” eller ”Skatboet” och hade rum som hyrdes ut till ungkarlar. I huset hade den ideella och opolitiska LuleĂ„ Arbetareförening ocksĂ„ lĂ„nebibliotek och lĂ€slokal.

Huset en bit bort pÄ vÀnster sida var skomakare Karl Fredrik Holms, markerat med en plÄtskylt med en stövel. Holm var en skÀmtare och nÀr han fick frÄgan om vad lagningen skulle kosta, brukade han motfrÄga hur mycket knarr kunden ville ha i skorna. Knarr ansÄgs förnÀmt och det Ästadkom han för 25 öre genom att lÀgga tvÄ tunna lÀderbitar med utsidorna mot varandra mellan bind- och yttersula.

En bit bortanför Holms syns det höga rĂ„dhuset, dĂ€r stadsfullmĂ€ktige hade haft sitt första möte 1864. 

NÀrmare pÄ andra sidan gatan stod svarvare C J Rödlunds gÄrd och bortanför det handlanden N E Bergströms hus, vid tiden kallat stadens skönaste och renaste byggnadsverk. BÄda de husen finns kvar Àn i dag.

DÀremot syns ingen kyrkspira i bakgrunden. Kyrkan hade nÀmligen brunnit ner Äret innan i den stora stadsbranden och den nya kyrkan var Ànnu inte pÄbörjad.

I fonden gĂ„r den korsande RĂ„dstugatan. FrĂ„n ett hus vid den gatan kom Johanna Magdalena Englund, som i december 1877 hade gift sig med tavlans upphovsman, kolportören Johan Otto Hesselbom. 

Kolportör var en man som spred religiösa skrifter. Hesselbom var utbildad missionĂ€r, utsĂ€nd till Norrbotten som predikant för Evangeliska fosterlandsstiftelsen. 

Det uppdraget fick han lĂ€mna efter nĂ„gra Ă„r. Uppfattningen var att han pĂ„verkats av andan i Norrbotten och blivit alltför radikal, sĂ„ han blev avskedad. I stĂ€llet blev han predikant inom Svenska missionsföreningen, men lönen var dĂ„lig och familjen flyttade efter en tid till Stockholm dĂ€r han som 40-Ă„ring blev antagen vid Konstakademien, kort efter att han mĂ„lat ”Gata i LuleĂ„â€.

Hans fru dog redan 1890 och det dröjde tills Hesselbom slog igenom som konstnĂ€r. Han debuterade vid StockholmsutstĂ€llningen 1897 och vid vĂ€rldsutstĂ€llningen i Paris 1900 fick han medalj, vilket förde med sig inbjudningar till fina utstĂ€llningar i Venedig, MĂŒnchen och Wien.

Fotnot: Originalet av ”Gata i LuleĂ„â€ lĂ€r vara i privat Ă€go, oklart var.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!