Hon gör laddad konst av vardagen

En madrass i skumgummi eller djurben upphittade i skogen – av föremĂ„l som dessa gör Berit Lindfeldt laddade skulpturer. Efter mer Ă€n 40 Ă„rs konstnĂ€rskap hedras hon nu med ett av landets största konstnĂ€rspriser.

"Materialet Àr ofta ingÄngen, jag har sÀllan nÄgra större planer" sÀger Berit Lindfeldt som nu stÀller ut pÄ Moderna Museet för första gÄngen. Pressbild.

"Materialet Àr ofta ingÄngen, jag har sÀllan nÄgra större planer" sÀger Berit Lindfeldt som nu stÀller ut pÄ Moderna Museet för första gÄngen. Pressbild.

Foto: Åsa LundĂ©n

Konst2021-11-08 07:46

Moderna museets vĂ€nners skulpturpris delas ut vartannat Ă„r. Förutom prissumman pĂ„ 300 000 kronor ingĂ„r en utstĂ€llning pĂ„ Moderna museet i Stockholm som nu ska visa tio, kanske tolv, av Berit Lindfeldts skulpturer.

– Jag har fĂ„tt vara ganska strĂ€ng, det Ă€r verk frĂ„n de sista 20 Ă„ren, berĂ€ttar Berit Lindfeldt pĂ„ telefon frĂ„n ateljĂ©n i Göteborg.

Skulpturpriset beskriver hon "som en stor sak".

– Det betyder jĂ€ttemycket, det Ă€r vĂ€ldigt Ă€rofyllt och en stor bekrĂ€ftelse. Det gör att jag kĂ€nner mig delaktig utifrĂ„n mitt eget ensamma och isolerade arbete pĂ„ ganska osĂ€ker mark. Det Ă€r fantastiskt att kĂ€nna att det har ett slags mening för fler, pĂ„ riktigt.

Berit Lindfeldt, född 1946, har bara de tvÄ senaste Ären varit ganska flitigt utstÀlld, i höst pÄ Kummelholmens konsthall i VÄrberg och i fjol i en större utstÀllning pÄ Konstakademien i Stockholm, dock aldrig tidigare pÄ Moderna museet i Stockholm.

Skulpturprisets jury lyfter fram ett konstnÀrskap som "övertygar om att konsten och livet hör ihop". Inte minst hemmets föremÄl laddas med handens energi och erfarenhet", framhÄller juryn.

Även om Berit Lindfeldt alltid har modellerat i material som lera, cement och brons, inte minst i sina stora offentliga utsmyckningar, anvĂ€nder hon sig ocksĂ„ av vardagliga föremĂ„l som hon kan hitta pĂ„ gatan eller i ett soprum. SjĂ€lva materialet Ă€r ofta ingĂ„ngen, hon har sĂ€llan nĂ„gra "större planer" förklarar hon.

"PĂ„ Island"

ArbetssÀttet inleddes under en vistelse pÄ Island 1996 dÄ hon inte hade tagit med sig nÄgot arbetsmaterial.

– Jag hade tĂ€nkt att jag skulle vila men det klarade jag inte av – och sĂ„ hittade jag skrĂ€p som jag inte hade sett i Sverige. Jag blev nyfiken, jag plockade med mig saker hem.

Ju mer ansprÄkslöst material desto bÀttre. PÄ Moderna museet visas skulpturen "Nattvandring" gjord av en tunn skumgummimadrass. NÄgon hade kastat en sÀng och Berit Lindfeldt tog med sig madrassen till ateljén.

– En dag började jag sy i den och letade efter en bra trĂ„d som skulle hĂ„lla. Sedan vĂ€xte det sĂ„ hĂ€r, sedan kom titeln. Jag sĂ„g att det var nĂ„got.

"Alltid i ateljén"

Hon gÄr alltid till ateljén berÀttar hon, men vill ogÀrna ha ett fast slutdatum för konstverket. Skapandet mÄste fÄ ta den tid som det behöver.

– Jag stoppar hĂ€nderna i ett material kan man sĂ€ga, sedan vĂ€ntar jag uthĂ„lligt pĂ„ att nĂ„got ska ske, men inte med armarna i kors. Jag Ă€r nĂ€rvarande och fokuserar mycket nĂ€r jag jobbar, jag trivs med att vara i den hĂ€r koncentrationen. Att vara i gĂ„ng Ă€r halva delen, de misslyckade försöken ingĂ„r i allt det andra.

Fakta: Berit Lindfeldt

Född: 1946 i Stockholm.

Bor: I Göteborg.

Aktuell: Visas pÄ Moderna museet i Stockholm 9/11 till 12/12.

Bakgrund: Utbildad pÄ Konstindustriskolan och pÄ Valands konstskola.

Offentliga utsmyckningar: Bland annat "KÀlla Astrid" som gjordes till Astrid Lindgrens hundraÄrsdag och stÄr vid Astrid Lindgrens barndomshems NÀs i Vimmerby. Hennes skulptur "Steg" stÄr i VÀllingby centrum.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!