Karin EE v. Törne Haern överraskar efter utställningen på Konstgillet i Boden när hon nu öppnar sin utställning hos Galleri Lindberg. Nu är det akvareller för hela slanten och många av dem med motiv från storstadsmiljö.
– Jag alternerar, olika material ger olika uttryck, och det beror på humöret. Det här är lekfullt, det andra är mera eftertänksamt. När jag målar i akryl blir det gärna kvadratiskt, här råder full anarki, säger hon under hängningen.
Det är en tilltalande anarki. Många bilder visar höghus i olika tillstånd. Stadiga och nya, några stadda i nedbrytning och så bara spår av höghus, naturen har tagit tillbaka sitt.
– Det handlar om civilisationen, det vi bygger och som så småningom försvinner.
Hon ser skyskraporna som den yttersta formen av civilisation och hon inspirerades till detta måleri på vägen till ateljén på Kronan.
– Jag cyklade och såg hur man började bygga höghusen på Lulsundsberget. Det kändes så omotiverat och gav mig impulsen. Sedan har mina färdvägar gått till världens storstäder och deras ännu högare hus.
Höghusens tillstånd i Karin EE v. Törne Haerns utställning är mångskiftande i takt med civilisationens nedgång. På några målningar är bara stålskelletten kvar, vissa har Karin EE v. Törne Haern placerat i vatten. Där står ett Babels torn, utfrätt, andra ser ut som riggar på stora segelfartyg, andra som små djonker.
– Vi vet att vår civilisation faller men inte när. Kanske blir allt en djungel igen.
Och Karin EE v. Törne Haern fortsätter att cykla förbi Lulsundsberget, fler höga hus har vuxit upp och det känns omotiverat på de gamla bergen. Därför blev det politisk konst när hon fattade penseln, akvareller med civilisationskritik.