Senaste året har vi sett en torterad Iggy Pop påstå att Justin Bieber är rockens framtid, Anita och Calle Schulmans dotter Penny som sopätande gatubarn och Jonas Sjöstedt tatuera in Fatta! på vristen. Kändisarna använder sina kroppar som politiska skyltfönster och vi fönstershoppar ställningstaganden som aldrig förr. För det är förstås ingen som slagit Iggy på käften – det är smink och Amnesty Internationals goda agenda som gett honom blåmärken.
Medvetenhet är 2010-talets främsta statusmarkör och minus några fett omoderna kvinnohatare och rasister så verkar de flesta hajat det. Inte minst kändisarna.
Beyoncé skrev en låt om att duga som man är och krönte det med en selfie med hashtagen #wokeuplikethis. Den osminkade morgonversionen av superstjärnan fick Instagram att koka över och en rörelse fylld av naturella, nyvakna ansikten föddes. Hittills håller 77 000 postade bilder med Beyoncé om att man är vacker utan spackel, som nån kille sjöng typ på 90-talet.
I dagarna har hundratals celebriteter hällt isvatten över huvudet för att uppmärksamma sjukdomen ALS i succékampanjen #icebucketchallenge. Att tänka innanför boxen är sannerligen melodin. Den fyrkantiga symbolen har mobiliserat fler kändisar än jag ens visste fanns. De har plikttroget plitat ner att de är #motrasism, bett Boko Haram att #BringBackOurGirls, påmint oss att #neverforgettovote och peppat oss att låta de sexuella gråzonerna synas genom att #prataomdet. Bara denna vecka har två fyrkantskampanjer sett dagens ljus. Nöjesbladets #otillräcklig som ska hjälpa folk att inte må dåligt över att de mår dåligt, typ. Och så Molly Sandén som postade en nakenbild under parollen #överminstoltakropp.
Det är lätt att gå vilse, och ännu lättare att bli cynisk. Länge har internetkampanjer anklagats för att vara den lata generationens ännu latare sätt att engagera sig. De kidnappade skolflickorna kommer inte hem bara för att Michelle Obama begagnar en hashtag. Men jag är hoppfull. Motivering? #LåtKainatStanna räddade en 16-årig tjej från att utvisas. Punkt.
Och apropå Beyoncé. Förra veckan postade hon en exakt kopia av den klassiska kvinnokampsbilden med budskapet We Can Do It! Queen Bey knöt en scarf runt håret, spände sin biceps och fyllde miljontals feministiska hjärtan med kämparglöd. Vi jublade framför våra smarta telefoner. Ibland kanske det räcker.
Att alla dessa välpaketerade statements som kändisarna klämmer fram får oss att känna att vi, småfolket, orkar kämpa lite till. Eller förlåt, jag menar #kämpalitetill.