Årets bokrea blir avgörande för framtiden

Försäljningen på bokrean har backat två år i rad. Men är det en företeelse på utdöende? Branschen är delad, men mycket tyder att årets rea blir avgörande för framtiden.

Foto: Jessica Gow / SCANPIX

Kultur och Nöje2009-02-21 06:00
- När årets rea är summerad och om den fysiska bokhandeln märker att lönsamheten blivit mindre då kan hela reaidén rasa ihop som ett korthus. Då är festen slut, säger Lasse Winkler, chefredaktör på branschtidningen Svensk Bokhandel.
Han konstaterar att olyckskorparna har kraxat kring bokrean ända sedan 1970-talet, men att de dystra prognoserna aldrig har blivit besannade. Men i år finns det en verklig stötesten som på sikt kan stjälpa den gamla reatraditionen över ända.
- Lönsamheten i rean har gått ned, helt klart. Men det verkliga problemet är situationen mellan nätbokhandeln och den traditionella bokhandeln. De har så motstridiga intressen och förutsättningar att det är svårt att få de två aktörerna att enas, säger han.

I mer än ett år har parterna bråkat om näthandelns initiativ att låta köparna göra förhandsbeställningar till bokrean. Det ger nätföretag som Adlibris och Bokus orimliga fördelar, menar bokhandlarna. Men Svenska Bokhandlareföreningens beslut att förbjuda försäljning av reaböcker före den officiella reastarten den 24 februari revs upp efter starka protester från nätbokhandeln.
- Om den vanliga bokhandeln inte fick öppna kartongerna förrän vid själva reastarten - när skulle de hinna då? Det är samma för oss, om alla beställde den 24e på morgonen och vi skulle packa hundratusentals böcker, så skulle det ta en vecka innan de fick böckerna, kommenterar Pär Svärdson, vd för Adlibris.
Svenska Bokhandlareföreningen var inte nöjd med "kompromissen". Föreningens ordförande Dag Klackenberg beskriver beslutet som början till slutet för bokrean som branschmanifestation.
- Jag skulle vilja använda begreppet pyspunka. Den kommer att minska i betydelse år från år. Vad kommer i stället? Jag tror att de olika kanalerna kommer att ha olika reor själva i stället, du kommer att se en Bokia-rea, en Akademibokhandel-rea och en Adlibris-rea - kanske inte ens vid samma tidpunkt, säger han.

Akademibokhandelns vd Ulf Lindstrand är däremot nöjd med beslutet. Akademibokhandeln är visserligen en stark aktör i den fysiska bokhandeln, men bedriver också ett samarbete med nätbokhandeln Bokus.
- En gång när rean var en riktig rea, alltså en utförsäljning, var antalet böcker mycket begränsat och det gällde att vara tidigt ute för att få dem. I dag är det i verkligheten ganska få titlar som tar slut. Då handlar det om att ge kunderna en service att man kan få böckerna hemskickade om man vill ha det. På nätet är det alldeles klockrent, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!