Den 60-Ă„rige kanadensiske regissören har stor tillit till biopublikens uppfattningsförmĂ„ga â och sitt eget berĂ€ttande.
ââMan mĂ„ste lita pĂ„ berĂ€ttandet, att det till slut kommer att hĂ€nga ihop, konstaterar han och fortsĂ€tter:
ââAtt berĂ€tta med att lĂ€gga olika lager, det gör man i böcker. Varför skulle man inte kunna göra det Ă€ven i film?
Egoyan, som Ă€r mest kĂ€nd för den hyllade filmen âLjuva morgondagâ, premiĂ€rvisade âHedersgĂ€stenâ pĂ„ filmfestivalen i Venedig i höstas. Det Ă€r en film som i just mĂ„nga olika lager berĂ€ttar om en komplicerad far-dotter-relation. Dottern sitter i fĂ€ngelse, fĂ€lld för sexuellt utnyttjande av en minderĂ„rig. Hon Ă€r oskyldig, men envisas Ă€ndĂ„ med att vilja sitta av sitt straff, eftersom hon kĂ€nner skuld för nĂ„got annat som har hĂ€nt. Fadern Ă€r matinspektör och tar ut sin frustration pĂ„ de restauranger han kontrollerar.
"Tar till utpressning"
Atom Egoyan gjorde grundlig research inför inspelningen.
ââJag trĂ€ffade mĂ€ngder med matinspektörer. Man fĂ„r inte följa med dem pĂ„ jobbet, men de berĂ€ttade mĂ„nga historier för mig â bland annat om hur det hĂ€nder att inspektörer tar till utpressning för att godkĂ€nna en restaurang.
ââPappan i filmen vĂ€ljer vad han vill se och vad han inte vill se. Det blir en parallell till hans eget liv, sĂ€ger Egoyan.
Liksom flera av hans tidigare filmer har âHedersgĂ€stenâ formen av ett pussel, dĂ€r Ă„skĂ„daren fĂ„r foga samman bitarna.
ââMan mĂ„ste följa strukturen. Jag kan sjĂ€lv tycka det Ă€r mystiskt att bitarna alltid passar. Men jag tycker nog att det Ă€r klarare i den hĂ€r filmen Ă€n det har varit i mina tidigare. NĂ€r jag skriver manuset Ă€r det ofta sĂ„dant som Ă€r oförklarat, men som jag sedan mĂ„ste förklara för skĂ„despelarna. Fast det finns en sak i den hĂ€r filmen som jag faktiskt inte riktigt kan förklara sjĂ€lv.
Hade total frihet
Egoyan sĂ€ger att âHedersgĂ€stenâ var billig att göra, att han sjĂ€lv producerade och att detta gav honom total frihet att göra den film han ville göra.
ââDet var annorlunda med âRememberâ, dĂ€r kom de med ett erbjudande till mig och med möjligheten att arbeta med till exempel Christopher Plummer. I ett sĂ„dant sammanhang vet jag att jag mĂ„ste anpassa mig. Det Ă€r likadant nu med att sĂ„ mĂ„nga gör tv i stĂ€llet för film. Jag gjorde tv-filmer nĂ€r jag var ung, avsnitt i âTwilight zoneâ och âAlfred Hitchcock presenterarâ. Jag tog det inte pĂ„ det allvar det förtjĂ€nade, numera Ă€r ju tv lingua franca.
ââSamtidigt tycker jag om idĂ©n att sitta instĂ€ngd i ett rum för att se en film. Jag tror inte att en film som "HedersgĂ€sten" kommer till sin rĂ€tt i en mobil.