I vårt samhälle likställs ofta bejakandet av livet med att ta vara på nuet. Yoga, mindfulness, käcka ordspråk i form av ”denna dagen, ett liv” försöker alla understryka detta; hur livet utspelar sig i sekunderna som tickar iväg just i detta nu. Hur det enda sättet att fånga dem är i nuet – i frigörelsen från dåtid och framtid.
Att leva ett rikt och fullständigt liv är att inte tänka på vad som kommer eller kan hända längre fram. Att inte tänka på vad vi ska eller borde göra. Att inte tänka på vad som hänt tidigare. Att inte tänka på de röster som säger vad vi är, och vad vi inte är. Att leva ett rikt och fullständigt liv är att inte tänka alls, utan hoppa rakt in i nuet. Rakt in i livet.
Det finns bara ett problem med detta tankesätt: inte ens den som säger sig vara totalt impulsiv kan helt ignorera sitt förflutna eller sin framtid eftersom att nuet i sig rymmer båda dessa. Varje handling är en framåtblick där de förmodade framtida konsekvenserna av handlingen driver oss.
Samtidigt är handlingar en tillbakablick eftersom att varje handling baseras på förstånd. Förstånd i form av tidigare införskaffade kunskaper och erfarenheter. Vi vet till exempel att det kan vara förenat med livsfara att hoppa ner från ett berg utan något skydd. Vi förstår att om vi vill släcka törsten är vatten en bra idé, tändvätska en dålig. Vi gör helt enkelt saker av en anledning, utifrån vissa grundantaganden om världen.
Att säga att vi endast ska, och kan leva ett fullkomligt liv i nuet utgår från antagandet att våra liv består av enskilda händelser. Att framhäva nuet som en vacker idyll där vi är fria är att ignorera faktumet att våra liv är sammanflätade berättelser; flöden av händelser som samverkar och påverkar varandra.
Det är att glömma att våra kroppar bär på berättelser; om människor som går på månen, lejon som skapar vänskapsband med gaseller och tanter som stjäl kycklingfilé på Konsum. Det är att glömma den större berättelsen om vår verklighet som ekar i och genom alla våra tankar och handlingar. Det är att glömma att vi alla är delar såväl som enskilda manifestationer av mänsklighetens historia – återberättade som pågående.
Att bara leva i nuet är himla dumt, när vi är så mycket större än så.