Befria oss från de visuella föroreningarna

Foto: Fotograf saknas!

Kultur och Nöje2013-09-21 03:43

Plötsligt stod den där, den stora reklamskylten i det stora området med de många stormarknaderna. Den skrek ut sina kommersiella budskap i kvällsskymningen, ljuset var så skarpt och färgerna så grälla att det bländade bilisterna som skulle passera rondellen.

Ur bilarnas avgasrör kommer allt renare rök, men de renare bilavgaserna ersätts av andra föroreningar längs gator och vägar, visuella föroreningar utan utsläppsgränser. Är det inte stora skyltar med skrikande ljus, så är det gamla, stora långtradarsläp som förses med reklamskyltar och släpas ut i naturen. De ställs upp på ängsmark och kantar nu Europavägarna.

Brasiliens största stad São Paulo införde för några år sedan lagen Ren stad. Den förbjuder all utomhusreklam och därmed blev São Paulo den första ickekommunistiska staden i världen att förbjuda utomhusreklam.

Lagen trädde i kraft i januari 2007 och husfasaderna rensades från reklam. Brasilianarna kallade det själv just för "visuell förorening" och tog ner 15 000 affischtavlor. Den som därefter sätter upp en reklamtavla får böta 33 000 kronor plus 3 300 kronor per kvadratmeter sett till tavlans mått. Tas den inte ner snabbt dubblas bötesbeloppet.

Vad händer då när utomhusreklam förbjuds? I São Paulo blev annat mera synligt, som graffitin. Gatukonstnärerna gillar lagen som den förre borgmästaren José Serra skapade och som hans efterträdare sedan genomförde. Det blev mera plats för gatukonsten när reklamskyltarna försvann.

Utomhusreklamen i São Paulo kröp inomhus, tog plats i tidningarna, radion och tv:n. Dessutom exploderade internetanvändandet. Så den visuella föroreningen fick andra platser.

I Sverige har röster höjts för att Stockholm ska följa São Paulos exempel. Det borde alla städer och samhällen göra. Nästa år är det allmänna val i Sverige och en lämplig kommunalpolitisk fråga i alla kommuner är den växande visuella föroreningen.

Med väljarnas hjälp kan Luleå eller någon av Norrbottens städer bli den andra ickekommunistiska staden i världen med förbud mot utomhusreklam. Då skulle ni hamna på kartan igen, damer och herrar kommunalråd!

I riksdagsvalet kunde vi sedan få rösta bort den visuella förorening som kröp in och nu växer i public serviceföretaget Sveriges televisions sändningar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!