Birnbaum skapar världar i Venedig

Venedigbiennalen trotsar finanskrisen och släpper kontrollen. Den svenske kuratorn Daniel Birnbaum har gett konstnärerna i utställningen "Fare mondi/Skapa världar" fria tyglar, vilket uppskattas av konstnärer och kritiker.

Foto: BERTIL ERICSON

Kultur och Nöje2009-06-08 06:00
I går invigdes konstbiennalen i Venedig för allmänheten. Och drygt 4 700 ackrediterade journalister från hela världen är på plats för att granska "biennalernas moder". Förväntningarna är stora på Daniel Birnbaum som hållit i den internationella huvudutställningen.
Den pågående finanskrisen har drabbat konstmarknaden hårt. Men Venedigbiennalen tycks på ytan inte särskilt påverkad.
- Finanskrisen har drabbat konstvärlden i allra högsta grad, gallerierna är nära konkurs i många fall. Men biennalen bestämde sig ändå för att inte skära ner budgeten radikalt för konsten.
- Däremot har det sparats alldeles oerhört på dans- och teaterbiennalen det här året. Även om konstbiennalen aldrig har varit rik är den åtminstone stabil i den meningen, säger Daniel Birnbaum.
Själv är han helt övertygad om att han kommer att få kritik för Skapa världar.
- En biennal är ingen årsrapport där man bara visar upp det viktigaste. Vi har bjudit in konstnärer att göra nya saker som vi knappt själva vet vad det är, för att vi ska kunna visa något experimentellt och nytt, säger han.

Ett exempel är svenska Nathalie Djurberg som dessutom har valt att kalla sin installation för Experimentet.
- Nathalie Djurbergs installation kommer att slå världen med häpnad, säger Daniel Birnbaum.
Hon har gjort sig känd för sina starka leranimationer, men har den här gången valt att förankra dem visuellt i en slags förvriden Edens lustgård, full av köttiga blommor och blad utförda i bland annat lera.
- Det har varit en extrem utmaning för mig. Arbetet med installationen har också varit ett experiment. Men jag har verkligen blivit lämnad i fred med mitt arbete, ingen har stått bakom axeln på mig och tittat på vad jag gjort - där har Daniel varit ett stort stöd, säger hon.

I huvudutställningen blandas yngre och äldre konstnärer med varandra, där finns stora namn som Yoko Ono, Wolfgang Tillmans, John Baldessari och Carsten Höller och också några konstnärer som gått ur tiden, som Öyvind Fahlström och Gordon Matta-Clark. Daniel Birnbaums ambition är att visa upp konstnärer som har influerat och fortsätter att influera andra konstnärer - men också ge belysa deras verk på ett nytt sätt genom den omgivning de befinner sig i.
Skapa världar visas både i Arsenale och i den före detta italienska paviljongen i Giardini. Där finns också de andra nationella paviljongerna - även om det kanske inte är en alldeles relevant benämning längre.
I Tysklands paviljong visar den brittiske konstnären Liam Gillick sina verk medan den danska konstnärsduon Michael Elmgreen och Ingar Dragset blandar och ger rejält i den nordiska och danska paviljongen.
Där finns inte bara nordiska konstnärer som Klara Lidén, Tom of Finland och Vibeke Slyngstad utan även namn som Maurizio Cattelan och Guillame Bijl.

Svensken Martin Jacobson uppskattar att vara inkluderad i Elmgreen och Dragsets konceptuella utställning The collectors. Hans omsorgsfulla teckningar, som bygger på upphittade verk och fotografier, och porslinsföremål passar som hand i handske i den danska paviljongen, som konstnärsduon gjort om till ett synnerligen excentriskt samlarhem.
- Jag är också en samlare, men skillnaden är att för mig är samlingen ingenting i sig - det är bara ett redskap, säger Martin Jacobson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!