Torgil Blom, född 1923, har sett i livets backspegel nÀr han knÄpat ihop SÄhÀr efterÄt. Gott sÄ. DÀremot inte sjÀlvklart att hans minnen frÄn förr behövde tryckas in mellan mjuka pÀrmar och ges ut. Ska jag tycka, kanske vÀn av ordning sÀger.
"Bilderna passerar revy", skriver han, och minns uppvÀxten i den lilla byn utanför Boden. Och den stundom nervsvaga mammans slit för att hÄlla ihop familjen. Medan pappan, som sÄlde hÀstar, tyvÀrr diggade dryckjom i alltför stor omfattning. à livet i byn som var sÄ "definitivt", sÄ oförÀnderligt. à skolan, som han senare i livet kom att tillbringa Ätskilliga Är i, bÄde som lÀrare och rektor, och pÄ geografiskt vitt skilda platser som Uppsala och RÄneÄ.
Torgil Blom minns sina 90 Är som lÄngtifrÄn alltid varit nÄgon dans pÄ rosor. Melankolin pockar pÄ mellan raderna.
Han skriver rakt och enkelt. Det blir dock rÀtt trÄkigt med den kronologiska berÀttarordningen. Och jag, som liksom sÀkert flera av NSD:s lÀsare av tidningens insÀndarsida, har sett Bloms namn bakom Ätskilliga underfundiga och anti-militaristiska smÄ texter, hade sett fram emot mer av samhÀllsreflektion i SÄhÀr efterÄt. Baksidestexten lovade dÀrför mer Àn den gav ur den synvinkeln.
Lite grann fÄr jag ÀndÄ i avslutningsstycket PensionÀrstankar dÀr Blom bland annat minns sin polemiska duell med Gösta "med kniven" Boman i Boden under valrörelsen 1979. Och i det stycket kommer ocksÄ antipatin mot vÄld som lösning pÄ konflikter tydligare fram: Minskar vÄldet om vi ökar det, skriver Torgil Blom, vars bultande hjÀrta för dialekt, "bondskan", ocksÄ gÀrna hade fÄtt ta större plats i boken.