Brodskykvartetten med dödstema

Den brittiska Brodskykvartetten intar Kulturens hus i Luleå på fredag med en spektakulär stråkkonsert med dödstema. "Det är utan tvekan en av våra mest kraftfulla", säger Paul Cassidy.

Brodskykvartetten har varit aktiv i nästan 40 år. På fredag kommer de till Luleå.Foto: Ben Ealovega

Brodskykvartetten har varit aktiv i nästan 40 år. På fredag kommer de till Luleå.Foto: Ben Ealovega

Foto: Fotograf saknas!

Kultur och Nöje2010-05-07 06:00
1972 samlades fyra ungdomar hemma hos familjen Thomas, precis som varje fredag efter ungdomsorkesterns repetitioner för att spela fotboll och bordtennis. Ibland spelade man klassiska stycken eftersom sättningen precis motsvarade en stråkkvartett, och snart började ungdomarna, blott elva och tolv år gamla, att ge konserter.
Namnet, Brodskykvartetten, hämtade man från den ryske violinisten Adolf Brodsky, som sågs som en pionjär inom sitt gebit under senare hälften av 1800-talet.
I dag, 38 år senare, har Brodskykvartetten turnerat världen över, gjort mer än 60 inspelningar samt undervisat en stor mängd av världens kommande stjärnor.
- Man förändras oundvikligen som kvartett genom åren, men utvecklas och ibland på ett radikalt sätt. När kvartetten startades var ju flera väldigt unga, berättar Paul Cassidy som kom in i kvartetten på 80-talet när Alexander Robertson lämnade gruppen.
- I de tidiga åren gick mycket ut på att bravera tekniskt, men jag hoppas att vi blivit lite mer raffinerade sedan dess. Det gäller inte att bara försöka spela perfekt, utan det viktiga är att kunna förmedla musikens själ till publiken. Men sedan hoppas och tror jag också att vi behållit vår ungdomliga entusiasm, fortsätter Cassidy.

Brodskykvartetten har även startat en fond som syftar till att unga musiker ska kunna få undervisning.
- Vi tycker att det är viktigt att interagera med andra musiker och specielt unga, det ger oss mycket uppfriskande energi. Och jag tycker också att det är viktigt att äldre musiker försöker förmedla sin erfarenhet till yngre.
Även barnen är viktiga för Brodskykvartetten, som varje år ger ett antal konserter speciellt anpassade för en yngre publik.
- Vi ändrar inte på sättet vi spelar, men vi försöker trycka extra mycket på att förmedla hur roligt det är att spela musik. Sedan vill vi gärna anpassa musikvalet till sådant som är meningsfyllt för yngre lyssnare. Till exempel jobbar vi mycket med berättande musik - ett exempel är konserten Anna And The Moods som nu blivit animerad film med hjälp av Terry Jones från Monty Python. Den handlar om en ung, perfekt flicka som är en idealdotter tills något plötlsigt flyger i henne och hon förvandlas till ett slags monster. Hon blir skickad till en klinik där de gör en massa tester på henne, men de visar sig att hon ju helt enkelt bara blivit tonåring. Det låter lite skrämmande, men den är faktiskt väldigt rolig, säger Cassidy och skrattar.

Brodskykvartetten samarbetar också med ett stort antal teatrar och performanceartister, där kvartetten också deltar i teatern eller konstverken. Några exempel är Complicité - The Noice Of Time om Sjostakovitj liv och leverne, Paul Barkers Im Memorian och Leos Janaceks Performances.
Men de samarbetar också gärna med populärartister som till exempel Elvis Costello och den isländska sångerskan Björk.
- Vi funderar inte så mycket över det faktum att de är popartister - de är ju kompositörer precis som alla andra. Costello har till exempel skrivit mer än 400 låtar, vilket inte är illa, och Björk är ju en mycket intressant artist.
- Vi gillar överhuvudtaget att blanda väldigt mycket. Stråkkvartetter har en fantastiskt bred repertoar och jag ser inte varför man skulle vilja "bara" spela Bach eller "bara" samtida musik när jag kan välja att spela allt.

Alla fyra medlemmar är numera bosatta i London, vilket underlättar mycket, säger Cassidy.
- Vi kan repetera när vi vill och behöver, och man kan nog säga att vi repeterar ganska konstant under året istället för i specifika perioder. När vi är på turné däremot, håller vi ner repetitionerna till ett minimun eftersom vi gärna vill vara "fräscha" inför konserterna.
I Luleå har kvartetten lite extra tid över och planerar att hinna avverka några av sevärdheterna. Programmet är redan väl repeterat och enligt Paul Cassidy är det något alldeles extra som konsertpubliken ska få höra.
- Det är utan tvekan en av våra mest kraftfulla konserter, och en av de mest varierade med Purcell, Sjostakovitj, Mendelssohn och Albert Schnelzer. Jag skulle inte vilja säga att konserten är morbid, men det finns ett slags "döds- och minnestema" i den, avslutar Cassidy.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!