Broström vid pulpeten

I Norrbottensmusikens orkestersal har en man plockat upp taktpinnen efter Tim Hagans. Det är Håkan Broström, saxofonisten som nu blir storbandsledare.

Foto: Pär Bäckström

Kultur och Nöje2010-09-22 06:00
För några veckor sedan kunde NSD berätta att Norrbotten Big Bands konstnärlige ledare Tim Hagans kommer att lämna sin post vid årsskiftet.
- Tim är fantastisk och vi har haft många år av kreativt samarbete tillsammans. Han har varit hos oss i 15 år, vilket är en lång tid för en konstnärlig ledare, och det bevisar ju hur mycket respekt vi hyser för honom, säger Mirka Siwek, orkesterchef.
- Tim kommer att dyka upp ibland i vissa projekt på frilansbasis, det är skrivet i sten. Men det är alltid intressant med utveckling, både för oss och för vår publik, fortsätter Siwek.
Det blir saxofonisten Håkan Broström - fast frilansmusiker sedan 1993 i storbandet - som tar över taktpinnen efter Hagans.
- Vi kommer att prova ett lite nytt arbetssätt där Håkan kommer att fungera som orkesterrepetitör och musiker vid de tillfällen då vi har in orkesterledare som gästartister. I övrigt kommer han att skriva arrangemang för storbandet och även delegera sådana uppgifter till andra musiker, samt ta det konstnärliga ansvaret för varje program där det behövs.
- Vi jobbar till exempel redan nu med programmet 2012 och där kommer Håkan att få ännu mer utrymme, fortsätter Siwek.
Hon beskriver Håkan Broström som något av storbandets "klippa".
- Han är dessutom en bra instrumentalist, har verkat inom många olika grupper som frilansare och skriver mycket eget material.

Och Håkan Broström själv ser fram emot sin nya roll inom storbandet, även om han ännu inte hunnit sätta sig riktigt in i vilken konstnärlig väg han vill ta.
- Det slutgiltiga beslutet togs bara för ett tag sedan så några större visioner har jag inte hunnit utforma ännu. Men ge mig ett litet tag så, säger han och skrattar.
-I första hand jobbar jag just nu med produktionen som vi gör tillsammans med Louise Hoffsten, där jag har skrivit de flesta av arrangemangen. Några av storbandets musiker har också skrivit, vilket jag ser som en fördel. Skriver flera personer arrangemang till en produktion så blir det inte så enahanda, säger Broström.
Vid de tillfällen som Broström kommer att leda storbandet i konserter kommer han även att sitta som saxofonist. Det ser han både fördelar och nackdelar med.
- Visst kan det bli lite splittrat en del gånger, men å andra sidan blir det mer homogent. Ett storband dirigerar man ju inte på samma sätt som en klassisk orkester - att man vinkar in minsta grej och nyans - man liksom..."står" ju mest där framme, säger han och skrattar.
- Det går att sitta i bandet samtidigt, fyller han i.

Om sina arrangemang säger han att han har svårt att skriva "standardarrangemang".
- Jag brukar utmana mig att göra det ibland, men jag tycker att när man gör produktioner med gästartister så måste man vara lite egensinnig för att det ska hända något i mötet mellan artistens musik och bandet. Dock får man inte vara FÖR egensinnig, artisten ska fortfarande kunna låta bra och känna sig bekväm. Men storbandet ska heller inte reduceras till komp.
Han hoppas också på att få skriva en del musik enbart för storband.
- Då behöver man inte kompromissa alls, och det kan ju också vara skönt. Det är nog i den musiken ni kommer att höra mest av mitt sound.
Och vad är då det broströmska soundet?
- Jag tänker så här: Jazz är en amerikansk musik, det kommer man aldrig ifrån. Men att kopiera den musiken är inte så intressant för mig. Jag vill omfamna traditionen och samtidigt hitta en egen infallsvinkel så att musiken profilerar sig på ett annat sätt.
- Tim är intressant på det sättet. Han har väldigt stor integritet som konstnär och han försöker alltid göra nya grejer. Han lyckas också överföra visionerna han har i sitt trumpetspel till storbandsmusiken.
Under Tim Hagans tid samarbetade storbandet ofta med annan musik, som folkmusik och funk, för att bilda nya sound och klanger.
- Kanske tar jag steget ännu längre, säger Broström.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!