Den dolda reklamen i SVT

Foto: Fotograf saknas!

Kultur och Nöje2013-10-26 03:30

Det är skönt med Sveriges television för då slipper man all reklam, säger en i bekantskapskretsen. Jo visst är det så, att Sveriges televisions kanaler i stort sett är fria från reklaminslag även om reklamen äter sig in i sportsändningarna.

Reklamen i svensk public service är i stället dold och dessutom fullständigt gratis för den som vill sälja en vara. Men det gäller inte alla varor. Nej, den betalningsfria reklamen i Sveriges television gäller bara företag i vissa branscher, som bokförlag, teaterföretag och filmbolag. Eller med andra ord företag verksamma i kulturbranschen.

Veckan som gick kunde Sveriges televisions tittare se hur bolagets egen programledare Lotta Lundgren vid två tillfällen fick berätta om sin nya kokbok. Ni kanske minns hur hon tillsammans med Eric Haag åt sig genom historien i serien "Historieätarna".

På måndagsmorgonen var hon gäst i morgon-tv, i programmet "Go, morron". Hon intervjuades av två arbetskamrater om sin nya bok, till klipp från programserien "Historieätarna". En av programledarna höll påpassligt upp boken inför kameran. Så här ser den ut!

Det blev många minuter fri marknadsföring. Dagen efter var det dags igen, nu i kvällsprogrammet "Go, kväll". Nu var det en annan arbetskamrat i samma public serviceföretag som skötte intervjuandet av Lotta Lundgren om boken. Också denna programledare höll upp bokomslaget mot kameran. Så ser den ut, så ni hittar den i bokhandeln!

Detta är bara ett exempel i den långa raden där kulturjournalistiken i Sveriges television sviker medborgarna, licensbetalarna. Är Lotta Lundgrens bok värd sitt pris? Det får vi inte veta. Det gäller inte bara hennes bok, det gäller också så många andra böcker, filmer och teaterföreställningar. De enda som är glada över det är författarna, bokförlagen och teaterföretagen. Ingen besvärande kritik här inte!

Denna dolda reklamverksamhet bör naturligtvis prövas. Här gynnas inte bara en produkt, det är dessutom en produkt som skapats av en person som är verksam i Sveriges television, som sänder dessa två program.

Så nu återstår bara att göra slag i saken, skriva till radionämnden och fråga om denna dolda reklamverksamhet är förenlig med regelboken där det finns något som heter "otillbörligt kommersiellt gynnande".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!