En konstupplevelse som stÄr över mycket annat

Det Ă€r en magnifik helhetsupplevelse som Kilen art group presenterar i Havremagasinet. Flertalet konstnĂ€rer imponerar stort. Men det Ă€r ocksĂ„ nĂ„gonting mer man lyckas med. Miljön - den militĂ€ra auran som omger bygnnad och miljö - sĂ€nder betraktaren rakt in i en monstruös nakenhet. Kulorna viner runt huvudet och militarismen anas hela tiden i bakgrunden.

Foto: Göran Ström Bildtext havrekonst 9: Det förekommer fyra imponerande och tekniskt avancerade videoanimationer i Ryssen kommer, utstÀllningen pÄ Havremagasinet i Boden. Foto: Göran Ström Bildtext havrekonst 8: Pappa var Àr du? heter Bengt Franks bidrag till utstÀllningen. Foto: Göran Ström Bildtext havrekonst 7:  Foto: Göran Ström Bildtext havrekonst 6:  Foto: Göran Ström

Foto: Göran Ström Bildtext havrekonst 9: Det förekommer fyra imponerande och tekniskt avancerade videoanimationer i Ryssen kommer, utstÀllningen pÄ Havremagasinet i Boden. Foto: Göran Ström Bildtext havrekonst 8: Pappa var Àr du? heter Bengt Franks bidrag till utstÀllningen. Foto: Göran Ström Bildtext havrekonst 7: Foto: Göran Ström Bildtext havrekonst 6: Foto: Göran Ström

Foto: Göran Ström

Kultur och Nöje2010-06-11 06:00
Det Àr ocksÄ den militÀra exaktheten som fÄngar mig frÄn början, bara den dÀr rödgula skylten med texten Ryssen kommer utanför entrén. Den har samma utformning som de dÀr Restricted area-skyltarna som fanns runt om i det militariserade Norrbotten i min barndom pÄ 70-talet. Minnena frÄn baksÀtet pÄ farfars blÄ Mercedes vÀller upp, och turerna till mina farförÀldrars sommarstuga i DegerbÀcken. Det dÀr militÀrgula fanns alltid inom synhÄll pÄ nÄgot underligt vis. Hotet, och lukten frÄn fettburkarna. Farfar arbetade pÄ Ing 3. Bandvagnars spÄr syntes alltid i snön.
Samma kÀnsla vÀller fram och förstÀrksinne i Havremagasinet. Bara byggnaden förstÀrker tonen av den militÀra attityden till verkligheten. Det Àr nÄt galet med magasinet i sig, och mÄnga andra militÀra konstruktioner för den delen, den uttÀnkta och avpersonifierade lösningen med all denna havre till krigsbyggets hÀstar. All denna monstruösa möda som lÀggs ner pÄ dödandets kraft, men som egentligen Àr i syfte att försvara det mÀnskliga. Det Àr en slags paradox. Militarism utstrÄlar rÀdsla, förnedring och dehumanisering. Men ocksÄ en slags blÀnkande tjusighet. DÀr startar utstÀllningen, med havrebös som fortfarande ligger och skrÀpar i hörnen.

I detta hus med sina trÀpelare presenteras nu en rad olika konstverk med flertalet konstnÀrer, varav mÄnga frÄn ryssland. Och resultatet Àr oerhört lyckat.
Först möter jag Sara Edströms militĂ€rgula nallebjörnar. I förstone gulliga, men sett frĂ„n olika hĂ„ll förĂ€ndras betydelsen. Och ju lĂ€ngre jag stirrar desto mer monstruösa framstĂ„r gossedjuren, inte minst den enorma ankan i mitten. Sedan Ă„ker jag in i en förförande snöstorm i en videoinstallation av Bluesoup group. Den Ă€r gjord av fyra konstnĂ€rer frĂ„n Ryssland - Alex Dobrov, Alexander Lobanov, Valery Patkonen och Daniel Lebedev. Det Ă€r kargt och exakt. I förstone tror man att det hela Ă€r filmat med en kamera uppe pĂ„ nĂ„gon sluttning. Men det rör sig alltsĂ„ om en imponerande animation. Den hĂ€r  -  sĂ„ att sĂ€ga - Ă¶verdrivet förfinade och ibland bara aningen förvrĂ€ngda kopian av verkligheten dyker upp i mĂ„nga olika skepnader genom hela utstĂ€llningen. Alexander Brodsky stĂ€nger in mĂ€nniskan i tolv olika akvarier. De blir sittandes mitt emot varandra, törstande efter kontakt verkar det som, men Ă€ndĂ„ stadda i en slags konflikt. Jag skönjer ett hot. I Bengt Franks Pappa var Ă€r du Ă€r vĂ€ggarna tapetserade med gruppbilder av militĂ€rer, kanske tagna precis innan de ska skickas ivĂ€g mot fronten. Alla ansikten förklenas. Alla saknar plötsligt identitet. Sedan kommer nĂ€sta videoinstallation av Bluesoup group, en vĂ€gg man nĂ€stan backar undan ifrĂ„n, dĂ€r det plötsligt avlossas gevĂ€rsskott och kulspruteeld i dimman. Men man ser inte vem som skjuter, eller pĂ„ vad. Den tar tag i det fiktiva krutet, hotet som bor i ens eget huvud. HĂ€r finns samma aura av konstgjord exakthet som förut. Plötsligt bryter mynningsflammorna igenom diset. Jag gĂ„r genast Ă„t sidan. Vill inte bli trĂ€ffas av anonyma dödsmissiler.

NÀr man sedan gÄr in i rummet dÀr Diana Machulina frÄn Moskva stÀller ut sina mÄlningar av rysk-kapitalistisk-dumarkitetkur anas helheten. Marken börjar vibrera, för utanför Havremagasinet lÀngs rÀlsen pÄ militÀromrÄdet i Boden, mullrar plötsligt ett diesellok förbi. Cirkeln sluts nÀr jag hittar nÄgonting som uppenbarligen inte ingÄr i utstÀllningen, ett bevarat blyertskludd pÄ en av perlarna. "Nu randas snart friheten för mig", daterat 12 juli 1923. En rekryt som en gÄng lÀngtat ut. Och i nÀsta installation med rörliga bilder öppnas bombluckorna pÄ golvet. Paket slÀpps, vars innehÄll vi inte kÀnner till. TÄg och vagnar passerar, liksom en lastbilskolonn med flaken tÀckta av presenningar. Men vad fraktas egentligen?

I Jan Kailas 150 Ryska föremÄl gÄr det mer Ät den verkliga verkligheten. Han Àr konstprofessor frÄn Helsingfors som botaniserat bland lÀmningar frÄn militÀrer i byn Porkala, som var ryskt mellan Ären 1945 och 1956, och bland annat hittat en anteckningsbok frÄn en chef för ungdomskÄren. Det blir i huvudet pÄ en militÀr med noteringar som: "Elektrifieringplanen kommer att lyckas", "Chuprikov Àr alkoholist" och "Baltiska flottan stark till 1951". FemÄrsplanerna ska förverkligas och trupperna göras redo.
Slutet nĂ€rmar sig, liksom undergĂ„ngen. För i verket Last riot av konstnĂ€rsgruppen AES+F - som startades av Tatiana Arzmasova, Lev Evzovich, Evgeny Svyatsky och Vladinir Fridkes - kĂ€nns det som om berĂ€ttelsen fĂ„r sitt slut. En futuristisk vĂ„ldsskildring, kanske man kan kalla det. Kriget segrar, och ut ur askan stiger ultramoderniteten. Flygplan och snabbtĂ„g tar sig fram i efterkrigstiden, men utan passagerare. Vackra kroppar med överdrivet rena drag har offrats till tekniken, eller smĂ€lt samman med den. Det kĂ€nns som en förlĂ€ngning av den socialistiska realismen eller konstidĂ©er frĂ„n ryskt 20-tal. Nu fĂ„r historien om den tekniktillvĂ€nda mĂ€nniskan sin upplösning.
Hur denna ryska utopi slutar fÄr ni se sjÀlva.
Min slutsats blir att utstÀllningen utgör ett starkt citat som tolkar idén bakom militarismen, uttrycket som en polerad kulspruta utgör, utan att för den skulle vara kritisk. Varje enskilt verk hÄller imponerande hög kvalité. Och dÄ menar jag bÄde tekniskt och konstnÀrligt. Havremagasinet blir lite som ett Tate modern i miniatyr. En konstupplevelse som stÄr lÄngt över mycket annat jag sett i Norrbotten pÄ lÀnge. Och som jag sagt tidigare, att huset och konsten blir som förstÀrkare till varandra.

Till detta jag beskrivit hÀr tillkommer Àven Jenst Olof Lastheins oerhört fascinerande fotoutstÀllning som vi fÄr ta upp senare i en separat recension. Och nÀr NSD Kultur var pÄ plats hade en vattenlÀcka lagt krokben för Fredrik Wretmans vattenbad i kÀllaren. Den och utstÀllningen Bodenskolan Äterkommer vi ocksÄ till senare.
Efter att ha lÀmnat utstÀllningen stirrar jag Äter pÄ skylten som travesterar de gamla Restricted area. Jag Àr Äter i barndomens baksÀte pÄ farfars Mercedes. TilltrÀde förbjudet stod det Àven med kyrilliska bokstÀver. Men nu har ryssen kommit, tiden Àr nu, och det fÄr man vÀl sÀga ÀndÄ Àr för vÀl.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!