En konstupplevelse som stÄr över mycket annat
Det Àr en magnifik helhetsupplevelse som Kilen art group presenterar i Havremagasinet. Flertalet konstnÀrer imponerar stort. Men det Àr ocksÄ nÄgonting mer man lyckas med. Miljön - den militÀra auran som omger bygnnad och miljö - sÀnder betraktaren rakt in i en monstruös nakenhet. Kulorna viner runt huvudet och militarismen anas hela tiden i bakgrunden.
Foto: Göran Ström Bildtext havrekonst 9: Det förekommer fyra imponerande och tekniskt avancerade videoanimationer i Ryssen kommer, utstÀllningen pÄ Havremagasinet i Boden. Foto: Göran Ström Bildtext havrekonst 8: Pappa var Àr du? heter Bengt Franks bidrag till utstÀllningen. Foto: Göran Ström Bildtext havrekonst 7: Foto: Göran Ström Bildtext havrekonst 6: Foto: Göran Ström
Foto: Göran Ström
Samma kÀnsla vÀller fram och förstÀrksinne i Havremagasinet. Bara byggnaden förstÀrker tonen av den militÀra attityden till verkligheten. Det Àr nÄt galet med magasinet i sig, och mÄnga andra militÀra konstruktioner för den delen, den uttÀnkta och avpersonifierade lösningen med all denna havre till krigsbyggets hÀstar. All denna monstruösa möda som lÀggs ner pÄ dödandets kraft, men som egentligen Àr i syfte att försvara det mÀnskliga. Det Àr en slags paradox. Militarism utstrÄlar rÀdsla, förnedring och dehumanisering. Men ocksÄ en slags blÀnkande tjusighet. DÀr startar utstÀllningen, med havrebös som fortfarande ligger och skrÀpar i hörnen.
I detta hus med sina trÀpelare presenteras nu en rad olika konstverk med flertalet konstnÀrer, varav mÄnga frÄn ryssland. Och resultatet Àr oerhört lyckat.
Först möter jag Sara Edströms militÀrgula nallebjörnar. I förstone gulliga, men sett frÄn olika hÄll förÀndras betydelsen. Och ju lÀngre jag stirrar desto mer monstruösa framstÄr gossedjuren, inte minst den enorma ankan i mitten. Sedan Äker jag in i en förförande snöstorm i en videoinstallation av Bluesoup group. Den Àr gjord av fyra konstnÀrer frÄn Ryssland - Alex Dobrov, Alexander Lobanov, Valery Patkonen och Daniel Lebedev. Det Àr kargt och exakt. I förstone tror man att det hela Àr filmat med en kamera uppe pÄ nÄgon sluttning. Men det rör sig alltsÄ om en imponerande animation. Den hÀr - sÄ att sÀga - överdrivet förfinade och ibland bara aningen förvrÀngda kopian av verkligheten dyker upp i mÄnga olika skepnader genom hela utstÀllningen. Alexander Brodsky stÀnger in mÀnniskan i tolv olika akvarier. De blir sittandes mitt emot varandra, törstande efter kontakt verkar det som, men ÀndÄ stadda i en slags konflikt. Jag skönjer ett hot. I Bengt Franks Pappa var Àr du Àr vÀggarna tapetserade med gruppbilder av militÀrer, kanske tagna precis innan de ska skickas ivÀg mot fronten. Alla ansikten förklenas. Alla saknar plötsligt identitet. Sedan kommer nÀsta videoinstallation av Bluesoup group, en vÀgg man nÀstan backar undan ifrÄn, dÀr det plötsligt avlossas gevÀrsskott och kulspruteeld i dimman. Men man ser inte vem som skjuter, eller pÄ vad. Den tar tag i det fiktiva krutet, hotet som bor i ens eget huvud. HÀr finns samma aura av konstgjord exakthet som förut. Plötsligt bryter mynningsflammorna igenom diset. Jag gÄr genast Ät sidan. Vill inte bli trÀffas av anonyma dödsmissiler.
NÀr man sedan gÄr in i rummet dÀr Diana Machulina frÄn Moskva stÀller ut sina mÄlningar av rysk-kapitalistisk-dumarkitetkur anas helheten. Marken börjar vibrera, för utanför Havremagasinet lÀngs rÀlsen pÄ militÀromrÄdet i Boden, mullrar plötsligt ett diesellok förbi. Cirkeln sluts nÀr jag hittar nÄgonting som uppenbarligen inte ingÄr i utstÀllningen, ett bevarat blyertskludd pÄ en av perlarna. "Nu randas snart friheten för mig", daterat 12 juli 1923. En rekryt som en gÄng lÀngtat ut. Och i nÀsta installation med rörliga bilder öppnas bombluckorna pÄ golvet. Paket slÀpps, vars innehÄll vi inte kÀnner till. TÄg och vagnar passerar, liksom en lastbilskolonn med flaken tÀckta av presenningar. Men vad fraktas egentligen?
I Jan Kailas 150 Ryska föremÄl gÄr det mer Ät den verkliga verkligheten. Han Àr konstprofessor frÄn Helsingfors som botaniserat bland lÀmningar frÄn militÀrer i byn Porkala, som var ryskt mellan Ären 1945 och 1956, och bland annat hittat en anteckningsbok frÄn en chef för ungdomskÄren. Det blir i huvudet pÄ en militÀr med noteringar som: "Elektrifieringplanen kommer att lyckas", "Chuprikov Àr alkoholist" och "Baltiska flottan stark till 1951". FemÄrsplanerna ska förverkligas och trupperna göras redo.
Slutet nÀrmar sig, liksom undergÄngen. För i verket Last riot av konstnÀrsgruppen AES+F - som startades av Tatiana Arzmasova, Lev Evzovich, Evgeny Svyatsky och Vladinir Fridkes - kÀnns det som om berÀttelsen fÄr sitt slut. En futuristisk vÄldsskildring, kanske man kan kalla det. Kriget segrar, och ut ur askan stiger ultramoderniteten. Flygplan och snabbtÄg tar sig fram i efterkrigstiden, men utan passagerare. Vackra kroppar med överdrivet rena drag har offrats till tekniken, eller smÀlt samman med den. Det kÀnns som en förlÀngning av den socialistiska realismen eller konstidéer frÄn ryskt 20-tal. Nu fÄr historien om den tekniktillvÀnda mÀnniskan sin upplösning.
Hur denna ryska utopi slutar fÄr ni se sjÀlva.
Min slutsats blir att utstÀllningen utgör ett starkt citat som tolkar idén bakom militarismen, uttrycket som en polerad kulspruta utgör, utan att för den skulle vara kritisk. Varje enskilt verk hÄller imponerande hög kvalité. Och dÄ menar jag bÄde tekniskt och konstnÀrligt. Havremagasinet blir lite som ett Tate modern i miniatyr. En konstupplevelse som stÄr lÄngt över mycket annat jag sett i Norrbotten pÄ lÀnge. Och som jag sagt tidigare, att huset och konsten blir som förstÀrkare till varandra.
Till detta jag beskrivit hÀr tillkommer Àven Jenst Olof Lastheins oerhört fascinerande fotoutstÀllning som vi fÄr ta upp senare i en separat recension. Och nÀr NSD Kultur var pÄ plats hade en vattenlÀcka lagt krokben för Fredrik Wretmans vattenbad i kÀllaren. Den och utstÀllningen Bodenskolan Äterkommer vi ocksÄ till senare.
Efter att ha lÀmnat utstÀllningen stirrar jag Äter pÄ skylten som travesterar de gamla Restricted area. Jag Àr Äter i barndomens baksÀte pÄ farfars Mercedes. TilltrÀde förbjudet stod det Àven med kyrilliska bokstÀver. Men nu har ryssen kommit, tiden Àr nu, och det fÄr man vÀl sÀga ÀndÄ Àr för vÀl.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!