En stunds eftertanke

KONSTJörgen NilssonBodens konstgillePågår t o m 7 december

"Hänger och kollar", Jörgen Nilsson.

"Hänger och kollar", Jörgen Nilsson.

Foto: Ida Fredriksson

Kultur och Nöje2008-11-27 06:00
Ur den vita väggen skjuter strömlinjeformade flygplanskroppar fram, nästan som om tiden frusit i just det ögonblicket då materia ska lämna materia. För trots den matta stengodsytan ser de små skulpturerna luftiga och lätta ut - precis som om de mycket väl skulle kunna flyga för egen maskin. Verket kallas Farkost och lockar fram ett leende hos betraktaren med sina trubbiga delfinnosar som kikar lite åt höger.
Samma glimt i ögat återfinns i flera av Jörgen Nilssons verk - i zinkfiguren Hänger och kollar och Anita Lindblom. Det sistnämnda har den här karaktäristiska 60-talslocken i hårtopparna, men har varken fram eller baksida.
Men här finns också allvar - som i de två verken benämnda S-märkt där människoliknande skepnader tränger och vecklar sig ur metallens grepp.

Utställningen domineras av två tekniker - dels det bulliga, glaserade stengodset, dels de karga, skarpa metallskultpurerna. De båda ytterligheterna känns inte alls främmande inför varandra, snarare kompletterar den mjuka och hårda varandra. De olika teknikerna ger också konstnären möjlighet att utforska flera olika konstnärliga idévärldar.
Nästan som en liten bisats hänger två blodröda akvareller på väggen. De blir en ordlös kommentar till allt tredimensionellt, när den röda färgen väller över duken. Det känns som att konstnären plötsligt gjort en helomvändning mitt i skapandeprocessen och behövt göra något helt annat innan han återvänt till skulpturen. För dessa båda verk känns verkligen som något helt annat.
Men jag vill heller inte säga att de sticker ut, snarare ger de upphov till en stunds ytterligare eftertanke. Den fysiska kraften i det okontrollerade röda som fått färdas fritt blir nästan som en kaffepaus i utställningen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!