En vink om vad konsten gör med oss

BOKIn i bilden, ut bland orden - 12 författare om 12 konstverkRed: MÄrten CastenforsSveriges AllmÀnna KonstföreningAtlantis

Foto: JONAS EKSTRÖMER / SCANPIX

Kultur och Nöje2009-04-20 06:00
Man sÀger att konsten föds i betraktarens öga och det var MÄrten Castenfors utgÄngspunkt nÀr han bad tolv författare att skriva om ett valfritt verk av en nu levande konstnÀr. Texterna har samlats i In i bilden, ut bland orden, som ocksÄ Àr Sveriges allmÀnna konstförenings Ärsbok 2009.
Det Àr fritt fram för författarna som tar sig an uppgiften ifrÄn olika hÄll. Dikter, berÀttelser, analyser och fantasier varvas.
Ibland bÀr det ivÀg lÄngt frÄn bilderna, det Àr oförutsÀgbart och ibland riktigt spÀnnande och roligt.
I Agneta Pleijels vÀrld har bokstÀver alltid haft en fÀrg. Det kallas synestesi - sinnesanologi - nÀr man kopplar ihop sinnesintryck. Ljud kan framkalla fÀrger, liksom smaker och dofter, och bilder kan hÀftas vid ljud, musik. Pleijel spinner vidare pÄ temat nÀr hon hamnar vid sitt köksbord dÀr Ulf Trotzigs mÄlning BlÄ vind hÀnger.
Det Àr ett tema som lÀmpar sig vÀl för resonemang kring konst. SjÀlv Àr jag ocksÄ svag för Trotzigs mÄleri. Hans oroliga landskap som ofta dÄnar av hav och vind har en sÀllsynt kraft och vitalitet, sÄ jag förstÄr Pleijel nÀr hon skriver att mÄlningen inte bara inspirerar henne utan i det nÀrmaste sparkar igÄng henne. Hon ser den ocksÄ som en reservoar för minnen, eftersom lÀnken mellan mÄlningen och hennes eget liv med Ären blivit allt fler.

En annan text jag fastnade för Àr Peter KihlgÄrds historia utifrÄn Karin Broos mÄlning. En suggestiv berÀttelse dÀr man efterhand dras in i huvudpersonens Ängestfyllda tillstÄnd, innan hon rÀddas av konstens terapeutiska kraft! Och stÀmningen som Eva Ström förmedlar i Polke gÄr hand i hand med den i Annika von Hausswolffs fotografi av en nerfÀlld, sjavig persienn dÀr ljuset har svÄrt att trÀnga igenom.

FörvÄnansvÀrt nog ursÀktar sig ett par av skribenterna för att de inte kan sÄ mycket om konst, som vore konsten nÄgot upphöjt avsett bara för kÀnnare. Ett par tre andra av författarna arbetar professionellt med konstkritik och en, Inger Edelfeldt mÄlar ocksÄ sjÀlv.
Men det Àr inte den nÀrgÄngna analysen av bilden som Àr intressantast utan idén som sÄdan med projektet. Den ger en vink om vad konsten kan göra med oss - inspirera, fundera och fantisera.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!