NÀr Karin Enberg pÄ onsdagen klev upp pÄ Norrbottensteaterns scen 1 för att presentera höstens program sÄ var det för sista gÄngen. Hon ska dock hjÀlpa eftertrÀdaren Elisabeth Lax att komma in i rollen och blir kvar pÄ teatern till februari.
Karin Enberg har motstridiga kÀnslor inför uppbrottet efter Ätta Är som chef.
â Det Ă€r trĂ„kigt att inte vara kvar som planerat. Samtidigt Ă€r det bra att det kommer nĂ„gon annan. Det har varit spĂ€nnande och roliga Ă„r dĂ„ vi har öppnat upp för nya samarbeten, nya finanslösningar och nya publikgrupper. Vi har spelat barnteater igen efter att den verksamheten legat nere och ungdomsscenen som har premiĂ€r med pjĂ€sen Man vĂ€njer ju sig vid det vackra nu pĂ„ fredag Ă€r en höjdpunkt. Vi har varit mycket generösa under den tid som jag har arbetat hĂ€r, sĂ€ger Karin Enberg med stolthet i rösten.
Hon presenterar med stor glÀdje höstens musikteaterförestÀllning Tolvskillingsoperan med text av Bertolt Brecht och musik av Kurt Weill som har premiÀr 3 oktober.
â Det Ă€r en fantastisk pjĂ€s med fantastisk musik och vi Ă€r bra pĂ„ musikteater. Tolvskillingsoperan Ă€r en fantastisk klassiker och samtidigt en mycket nutida pjĂ€s. Den berĂ€ttar om vad fattigdom, utanförskap och klassklyftor för med sig, sĂ€ger hon.
Karin Enberg presenterar ocksÄ barnförestÀllningen Det magiska skÄpet med premiÀr den 19 september. Det Àr hon som har valt den ocksÄ. Den bygger pÄ tre sagor av HC Andersen, nÀmligen Flickan med svavelstickorna, Den fula ankungen och Kejsarens nya klÀder.
â Det magiska skĂ„pet tar upp barnfattigdom, mobbning, hur det Ă€r att inte vara som andra och detta att inte vĂ„ga se det som syns och inte vĂ„ga sĂ€ga ifrĂ„n.
Barn- och ungdomsteatern har legat Karin Enberg vÀldigt varmt om hjÀrtat.
ââUnder alla mina Ă„r har vi spelat barn- och ungdomsteater trots att det Ă€r förestĂ€llningar som inte ger nĂ„gra inkomster, sĂ€ger hon.
Inför 2016 mÄste Norrbottensteatern spara 700 000 kronor och Karin Enberg frÄgar sig var de pengarna ska tas ifrÄn.
â Det stĂ„r mellan personal, turnerande och barnteatern och inget av det dĂ€r gĂ„r egentligen att dra ner pĂ„. Det Ă€r inte kulturpolitiskt vettigt och inte vettigt i förhĂ„llande till publiken.Det dĂ€r har jag tjatat om i Ă„tta Ă„r. Det rĂ€cker nu. Det Ă€r dĂ€rför jag slutar, sĂ€ger hon.
Karin Enberg Àr less pÄ att slÄss för det som sjÀlvklart borde tillkomma den norrbottniska befolkningen. Men hon fortsÀtter att leda sina medarbetare med glÀdje och stolthet sÄ lÀnge hon Àr kvar.
Hon följer med en starkt uppskattande blick de smakprov av höstens förestÀllningar som ensemblerna bjuder pÄ presskonferensen.
De Ätta skÄdespelarna som gör de 23 rollerna i Tolvskillingsoperan, som regisseras av Hedvig Claesson, sjunger under ledning av kapellmÀstare Tomas Isaksson om att varje fattig sate mÄste fÄ sin beskÀrda del av vÀlfÀrdsstaten. "Ni talar pretentiöst om ont och gott , nÀr vi fÄr mat och pengar ska vi tro er", heter det.
Hedvig Claesson sÀger:
â Det handlar om utanförskapets tröstlösa villkor men lite roligt har vi ocksĂ„. FörestĂ€llningen rymmer trots allt ocksĂ„ kĂ€mpaglöd, drömmar, hopp och kĂ€rlek.
SkĂ„despelarna Gustav Ekman Mellbin och Anders Ăhrström som gör Det magiska skĂ„pet i regi av Karin Enberg bjuder pĂ„ ett stycke ur Kejsarens nya klĂ€der. Det Ă€r en berĂ€ttelse om hur ingen vĂ„gar stĂ€lla sig upp och sĂ€ga ifrĂ„n utan vĂ€ljer att lĂ„ta sig grundluras istĂ€llet för att riskera att framstĂ„ som dumma och vĂ€rdelösa.
Ensemblen bakom ungdomsteatern Man vÀnjer ju sig vid det vackra som har premiÀr den 28 augusti bjuder ocksÄ pÄ ett smakprov. NSD har redan tidigare publicerat ett stort reportage om projektet Ung Scen Norr och denna förestÀllning som bygger pÄ ungdomars syn pÄ att leva och bo i Norrbotten.